Browsing by Author "Adibah Sulaiman @ Mohamad"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Analisis Tematik Penulisan Tentang Hak Kebebasan Beragama Di Portal Berita Malaysiakini(USIM Press, 2023) ;Kamal Azmi Abd Rahman ;Ain Balkis Mohd Azam ;Sarjit Singh ;Abd Ha-kim Mohad ;Khadijah MudaAdibah Sulaiman @ MohamadIsu hak Kebebasan Beragama (HKB) di Malaysia sering menjadi polemik bukan sahaja di per-ingkat negara malahan juga di peringkat antarabangsa. Antara isu HKB yang hangat di-perdebatkan di Malaysia ialah isu murtad, kalimah Allah dan ajaran sesat. Oleh itu, media memainkan peranan penting dalam menyampaikan isu HKB kepada orang awam. Penyam-paian berita ini mampu membentuk persepsi masyarakat terhadap isu HKB di Malaysia. Ter-dapat beberapa portal berita atas talian yang menjadi medium penyampaian isu HKB. Salah satu portal berita yang sering melaporkan isu HKB ialah portal berita Malaysiakini.com. Oleh yang demikian, kertas kerja ini bertujuan menganalisis kandungan berita HKB di portal berita Malaysiakini.com. Metodologi yang digunakan adalah analisis kandungan berita berkaitan HKB bermula tahun 2019 hingga 2023 di portal berita Malaysiakini.com. Kajian mendapati bahawa portal berita Malaysiakini.comtelah menerbitkan berita HKB tertinggi pada tahun 2019 dan terendah pada tahun 2023 sehingga Mei. Penulis juga telah mengenalpasti sebanyak 12 tema HKB dari penulisan-penulisan yang telah diterbitkan iaitu; (1) Antarabang-sa, (2) Dialog dan toleransi beragama, (3) Hak asasi manusia, (4) Hak penyebaran agama bukan Islam, ajaran dan ideologi asing, (5) Hak penyebaran agama Islam, (6) Kalimah Allah, (7) Kebebasan melakukan dosa dan menghina Islam, (8) Keluar masuk Islam, (9) Kenegaraan, (10) Kritik insittusi agama Islam, (11) Pemeliharaan tradisi Islam dan (12) Politik. Bagi menye-imbangkan pelaporan dan penulisan berita HKB yang berbentuk polemik atau isu, portal berita atas talianseperti Malaysiakini.comdisarankan untuk melaporkan tentang sikap toler-ansi beragama dan kehidupan yang harmoni yang telah dikecapi oleh masyarakat pelbagai di Malaysia. Ini juga dapat mengurangkan persepsi negatif terhadap pengamalan HKB di Ma-laysia sama ada dalam kalangan masyarakat Malaysia ataupun pelaporan berita di peringkat global. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Arab Hadhrami Dan Arab Peranakan Di Malaysia(Research Centre for Dakwah and Leadership, Faculty of Islamic Studies UKM, 2016) ;Latifah Abdul Latiff ;Siti Nor Baya Yacob ;Anita Ismail ;Adibah Sulaiman @ Mohamad ;Mashitah SulaimanAzmir Mohd NizahKepelbagaian etnik adalah sesuatu yang unik. Malah ia merupakan satu fitrah alam yang mewarnai kehidupan manusia. Dalam Islam tiada satu istilah atau konsep yang mengatakan bahawa sesuatu etnik itu lebih baik daripada etnik yang lain kerana manusia adalah sama sahaja. Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kelangsungan sesuatu etnik dalam masyarakat di mana setiap etnik mempunyai peranan dan penglibatan mereka yang tersendiri. Makalah ini membincangkan secara ringkas sejarah penghijrahan orang Arab Hadhrami ke Malaysia dan penglibatan mereka dalam masyarakat Melayu yang berbeza dari segi etnik, bahasa dan budaya serta penerimaan masyarakat Melayu terhadap orang Arab secara amnya. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif secara analisis kandungan sumber primer seperti bahan arkib, dokumen dan rekod rasmi. Selain itu, sumber sekunder seperti artikel ilmiah, buku dan majalah turut dirujuk. Temu bual juga dijalankan. Namun, makalah ini tidak berniat untuk mengkaji semula semua kajian yang telah dijalankan setakat ini. Sebaliknya ia bertujuan untuk meneliti bagaimana masyarakat Arab khususnya keturunan Sayyid menyesuaikan diri dalam masyarakat multi etnik di Malaysia serta penglibatan mereka dalam masyarakat. Dapatan kajian menunjukkan bahawa orang Arab Hadhrami khususnya keturunan sayyid berjaya menyesuaikan diri dengan budaya dan cara hidup masyarakat Melayu melalui perkahwinan campur. Bahkan mereka juga telah menjadi sebahagian daripada masyarakat Melayu dan dianggap sebagai Melayu. Walau bagaimanapun, ada dalam kalangan mereka yang masih mengekalkan tradisi dan cara eksklusif hidup orang Arab. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication The Design of Arabic Linguistic Content (ALC) for Ugandan Adult Beginners (UAB)(Penerbit USIM, 2022) ;Kirembwe Rashid Abdul Hamed ;Hishomudin Ahmad ;Siti Rosilawati Ramlan ;Sarifah Nurhanum Syed Sahuri ;Hayati Ismail ;Sakinah Ahmad ;Mohd Aderi Che Noh ;Noor Azizi Ismail ;Adibah Sulaiman @ Mohamad ;Mardhiah YahayaMohammad Najib JaffarThis paper aims at analyzing the mechanisms of designing Arabic linguistic content (ALC) for Ugandan adult beginners (UAB). The paper is descriptive and analytical in nature. It describes the conventional design of ALC proceeded by the detailed functional analyses for UAB. The focus is centered on two major ALC design components: ALC linguistic design and ALC technical design. On one hand, the paper analyses the two major aims of ALC linguistic design including the deliberate selection of lexical content, grammatical and morphological rules. On another hand, the paper analyses the three Major Aims of ALC technical design including: deciding on ALC format, developing ALC instructional strategy and developing ALC evaluation strategies. The analysis of ALC development format involves the guide to expand ALC synonyms and antonyms using Arabic derivative morphology ADM. The format design also involves planning the best modes of how to impart the ALC knowledge to UAB audience. Whereas the analysis of ALC instructional strategy development touched ALC theoretical models, ALC instructional framework, and ALC instructional activities. Finally, the paper analyses the ALC evaluation strategies which includes designing ALC learning outcomes, teaching and learning experiences as well as ALC assessment strategies. Such a carefully constructed ALC design is recommendable for the related ALC curriculum and instructional design, research and experiments in favor of UAB. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Ethnicity, Urbanity And Political Tolerance In Malaysia(AESS Publications, 2018) ;Mohd Azmir Mohd Nizah ;Mashitah Sulaiman ;Adibah Sulaiman @ MohamadLatifah Abdul LatiffThis article attempts to examine the political tolerance level among multi-ethnic in the parliament of Johor Bahru. Using survey approach as a research design, this article ascertains factors that define ethnic political tolerance attitude. It found that the Malays tend to be more ethnocentric attitude, while the Chinese do not believe in the multi-ethnic political party, while the Indian is more politically tolerant even though cooperation with another party will further harm their own party. It also found that the urban voters are more concerned with 'larger issue' rather than ethnicity and racial per se. This study may lead to a new possibility in understands ethnic and political tolerance and its significance in the study of voting behavior. It also positively provides the present form of tolerance and political knowledge. It is substantial where ethnic politics apparent as vital matter, and tolerance has fully-fledged into Malaysia national agenda in managing multi-ethnic society. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Islamic Right for Women to Claim their Husband’s EPF Contribution according to Maqasid Sharia(Human Resource Management Academic Research Society, 2022) ;Md Yazid Ahmad ;Muhammad Adilah Supardan ;Nurul Ilyana Muhd Adnan ;Nor Adila Mohd NoorAdibah Sulaiman @ MohamadA wife has the right to claim the property jointly acquired (harta sepencarian) during the marriage period. Claims can be made during the marriage (polygamy), divorce, after death or apostasy. Among the property that is often claimed as property jointly acquired is the Employees' Provident Fund (EPF) contribution money, although the claim is often rejected by the Shariah Court due to legal constraints, especially the EPF Act 1991 (Act 452). Hence, the question arises as to the position of the husband's EPF contribution; whether it can be claimed by the wife on the basis of the property or is there another basis? Hence, the objective of this article is to discuss the position of this claim, whether considered as 'wife's rights in accordance with Islamic law’ as opposed to 'property rights' in the Shariah Court. This qualitative study applied a content analysis approach for data collection and the analysis was presented descriptively. The results of the study found that the claim on the husband's EPF is more appropriate in the context of the 'claim of the wife's rights in accordance with Islamic law' than the 'claim of property rights' in the Shariah Court and in accordance with the maqasid syaria. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Jati Diri Kanak-Kanak Melayu-Islam Menerusi Pendidikan Awal(USIM Press, 2020-11) ;Adibah Sulaiman @ Mohamad ;Norsafuan Che NohEzad Azraai JamsariJati diri atau self-identity memiliki sifat dan ciri tersendiri yang mendasari dan membentuk identiti sesebuah bangsa dari aspek adat, tradisi, bahasa, budaya dan agama. Ia menjadi teras dan lambang keperibadian seseorang individu dalam sesebuah bangsa. Artikel ini bertujuan untuk membincangkan peranan pendidikan awal bagi kanak-kanak Melayu-Islam dalam membentuk jati dirinya. Selain itu, objektif artikel ini adalah untuk menjelaskan maksud pemerkasaan jati diri dan pendidikan awal kanak-kanak Melayu Islam daripada beberapa pandangan sarjana bagi mendapatkan gambaran menyeluruh tentang konsep ini. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif iaitu pendekatan analisis teks bagi mencerakinkan maklumat daripada sumber yang berautoriti bagi memastikan kesahihan maklumat yang diperoleh. Kajian ini mendapati terdapat beberapa cabaran yang perlu diatasi dalam usaha menyemai dan memupuk jati diri Melayu melalui pendidikan awal. Kajian ini disifatkan penting kerana ia menjelaskan peranan pendidikan awal dalam memberi kefahaman, membudayakan penghayatan dan memperkasakan jati diri generasi Melayu masa kini. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Jati Diri Kanak-Kanak Melayu-Islam Menerusi Pendidikan Awal(Pusat Pengajian Teras, USIM, 2019) ;Adibah Sulaiman @ Mohamad ;Noorsafuan Che NohEzad Azraai Jamsari3Jati diri atau self-identity memiliki sifat dan ciri tersendiri yang mendasari dan membentuk identiti sesebuah bangsa dari aspek adat, tradisi, bahasa, budaya dan agama. Ia menjadi teras dan lambang keperibadian seseorang individu dalam sesebuah bangsa. Artikel ini bertujuan untuk membincangkan peranan pendidikan awal bagi kanak-kanak Melayu-Islam dalam membentuk jati dirinya. Selain itu, objektif artikel ini adalah untuk menjelaskan maksud pemerkasaan jati diri dan pendidikan awal kanak-kanak Melayu Islam daripada beberapa pandangan sarjana bagi mendapatkan gambaran menyeluruh tentang konsep ini. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif iaitu pendekatan analisis teks bagi mencerakinkan maklumat daripada sumber yang berautoriti bagi memastikan kesahihan maklumat yang diperoleh. Kajian ini mendapati terdapat beberapa cabaran yang perlu diatasi dalam usaha menyemai dan memupuk jati diri Melayu melalui pendidikan awal. Kajian ini disifatkan penting kerana ia menjelaskan peranan pendidikan awal dalam memberi kefahaman, membudayakan penghayatan dan memperkasakan jati diri generasi Melayu masa kini. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Kaedah Memahami Makna al-Quran dalam Pengintegrasian Ayat Hafazan dengan Ilmu Aqli(USIM Press, 2021-12) ;Ahmad Bazli Ahmad Hilmi ;Muhammad Hafiz SalehAdibah Sulaiman @ MohamadEfforts to integrate the Quranic memorised verse with the aqli knowledge have been given attention by several tahfiz educational institutions in Malaysia, among them through an integrated curriculum approach and integration between subjects. However, the integrating of the Quran with aqli knowledge requires a deep understanding of the meaning of the verse because of the position of the Quran as Kalamullah. Hence, this study highlights the methods outlined by the scholars to understand the meaning of the Quran. Library research methodology is used in this study by analyzing the writings of scholars on the method of understanding the verses of memorization of the Quran. The results of the study found that scholars outlined 18 methods to understand memorized verses of the Quran: knowing asbab al-nuzul, knowing the methodology of Arabic language, knowing topic and basic objective of al-Quran, a comprehensive view of verses for a topic (interpretation of al-Quran with al-Quran), understanding from hadith perspective, utilising the commentary of companions and followers, knowing environment of revelation (makkiyyah and madaniyyah), knowing al-nasikh and al-mansukh, knowing muhkam and mutashabih, knowing the meaning of a single word in various contexts, knowing the context of verse, knowing dilalah of verse (meaning), knowing the discourse of the Quran, knowing customs and stories of Arab, knowing al-waqf and al-ibtida’, beware of Israiliyyat, knowing - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Kertas Konsep Pengintegrasian Ayat Hafazan al-Quran dengan Ilmu Aqli: Ke Arah Pembangunan Model di Kolej GENIUS Insan(USIM Press, 2022) ;Ahmad Bazli Ahmad Hilmi ;Muhammad Hafiz SalehAdibah Sulaiman @ MohamadPendidikan tahfiz di Malaysia semakin berkembang dengan pengenalan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT). Mutakhir ini terdapat usaha untuk mengintegrasikan hafazan al-Qur’an dengan subjek-subjek akademik yang dipelajari pelajar. Namun, model integrasi ayat hafazan dengan ilmu aqli berlandaskan disiplin ilmu tafsir bagi kegunaan pelajar peringkat menengah belum diketengahkan. Kertas konsep ini bertujuan membangunkan model pengintegrasian ayat hafazan Al-Quran dengan ilmu aqli di Kolej GENIUS Insan. Kajian ini menggunakan pendekatan Design and Developmental Research (DDR) yang diasaskan oleh Richey dan Klein (2007) yang mempunyai tiga fasa iaitu analisis keperluan, reka bentuk dan pembangunan, dan penilaian kebolehgunaan. Bagi analisis keperluan, tinjauan menggunakan temu bual dilakukan dalam kalangan guru, alumni, dan pelajar Kolej GENIUS Insan untuk melihat bagaimana pengintegrasian ayat hafazan Al-Quran dengan ilmu aqli diimplementasikan. Fasa kedua ialah mereka bentuk model menggunakan kaedah Focus Group Discussion (FGD) melibatkan 7 orang pakar dan membangunkan model menggunakan pendekatan Fuzzy Delphi Method melibatkan 12 pakar. Model prototaip untuk integrasi ayat hafazan Al-Quran dengan ilmu aqli akan menjadi hasil fasa ini. Pada fasa ketiga, Nominal Group Technique (NGT) melibatkan 9 panel pakar akan digunakan untuk menilai kebolehgunaan model. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Manuscript Designing And Developing The Form And Condition For Integrating The Quran With Acquired Knowledge(UKM Press, 2024) ;Ahmad Bazli Ahmad Hilmi ;Muhammad Hafiz Saleh ;Adibah Sulaiman @ Mohamad ;Wan Nasyrudin Wan AbdullahAfrizal NurIntegrating Quranic verses with acquired knowledge is necessary, along with knowledge and technology development. This helps in understanding the Quranic verses that are relevant to those fields and further exploring the contents of the Quran more broadly. However, the form of integration of the Quran with aqli knowledge and the conditions for such integration based on the expert agreement have not been highlighted. This study aims to design and develop the integration of Quranic verses with acquired knowledge form and its condition based on the discipline of Quranic exegesis. The study used the three-phase Design and Development Research (DDR) approach, and this paper only discussed the second phase, design and development. The form of the integration and its condition was designed based on the literature review and Focus Group Discussion (FGD) by seven (7) experts in the related field of study. Then, the Fuzzy Delphi Method (FDM) was used to develop the form and condition. Twelve (12) experts in Quranic exegesis have participated in FDM. Experts’ consensus has been obtained in developing the forms for integrating Quranic verses with acquired knowledge and its conditions. The forms involve eleven items: Discussion of Concept, Discussion of the Quranic Approach, Explanation of function, Explanation of feature, Explanation of process, Explanation of cause and effect, Rational explanation of aspects of language, Explanation of Islamic legislation’s wisdom, Explanation of historiography and geography of the stories in the Quran, Inspirational Innovation by the Quran, Translational Technology from the Quran. The conditions for integrating consist of nine items and the experts emphasise the conditions concerning ethics more than the conditions relating to interpretation content. This study has significant implications for using new methods, namely design and development research. This study also contributes to the Quranic studies itself using quantitative and qualitative studies that combine various methods in one study. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Pembentukan Pemikiran Kreatif dan Kritis: Hubungannya Dalam Menyelesaikan Masalah(Pusat Pengajian Teras, USIM, 2019) ;Anita Ismail ;Farah Laili Muda @ Ismail ;Adibah Sulaiman @ Mohamad ;Mohd Azmir Mohd Nizah ;Latifah Abdul Latiff ;Mashitah Sulaiman ;Siti Norbaya Mat YacobHisham Muhammad Taky Eldin KandilKreativiti merupakan kebolehan semulajadi untuk menghasilkan idea dan kemungkinan yang baharu dalam menyelesaikan masalah. Ia merupakan kemahiran penting yang perlu dipraktikkan dan diasah menerusi pelbagai teknik dan kaedah yang tertentu. Usaha yang berkaitan perlu dilakukan supaya dapat melahirkan generasi yang kreatif ke arah amalan pembangunan insan yang berlandarkan kreativiti. Penerapan kemahiran kritis dan kemahiran penyelesaian masalah merupakan pendekatan pengajaran yang penting yang perlu diintegrasikan dalam kurikulum institusi pendidikan tinggi. Pelajar yang mampu berfikir secara kritis dan mampu menyelesaikan masalah merupakan kunci kepada arus perubahan dan kemajuan individu dalam kehidupan semasa bergelar mahasiswa dan juga setelah tamat pengajian. Kemahiran ini penting bagi memastikan pelajar memiliki pemikiran tahap tinggi yang diperlukan bagi menghadapi persaingan global. Penerapan kemahiran ini merupakan salah satu bentuk pendekatan dalam pengajaran dan pembelajaran yang bertujuan bukan sekadar menghasilkan pelajar yang cemerlang dari segi akademik, malah juga cemerlang dari sudut akhlak dan emosi. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Reka Bentuk Model Pengintegrasian Ayat Hafazan Al-Quran dengan Ilmu Aqli di Kolej GENIUS Insan(USIM Press, 2023) ;Ahmad Bazli Ahmad Hilmi ;Muhammad Hafiz SalehAdibah Sulaiman @ MohamadPenerapan integrasi ilmu naqli dan aqli (INAQ) dalam setiap subjek yang ditawarkan di Kolej GENIUS Insan (KGI) adalah satu kemestian dan subjek Hifz Al-Quran (hafazan Al-Quran) yang merupakan subjek wajib turut tidak terkecuali. Namun modul pendidikan Al-Quran yang digunakan di KGI tidak menggariskan panduan secara spesifik dalam pengintegrasian ayat hafazan dengan ilmu aqli. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk model pengintegrasian ayat hafazan dengan ilmu aqli bagi kegunaan guru Al-Quran dan pelajar Kolej GENIUS Insan. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian perpustakaan dan Perbincangan Kumpulan Fokus (FGD) melibatkan sekumpulan pakar. Hasil kajian ini ialah sebuah Model Pengintegrasian Ayat Hafazan dengan Ilmu Aqli yang mempunyai lima komponen, lima fasa, lapan sub-fasa yang mengandungi aktiviti dan elemen. Model ini dapat memberikan garis panduan kepada guru-guru Al-Quran dan pelajar Kolej GENIUS Insan dalam pengintegrasian ayat hafazan dengan ilmu aqli. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication الدراسات السيميائية للقرآن الكريم(Centre of Quranic Research (CQR), University of Malaya, 2016) ;Ayad Abdullah ;Adibah Sulaiman @ Mohamad ;Hishomudin Ahmad ;Mohammad Najib Jaffar ;Nur Hamimi Zainuddin ;Kirembwe Rashid Abdul HamedLubna Abd RahmanSemiotics is the study of signs and symbols as elements of communicative behavior; the analysis of systems of communication. Qur'an pointed out the semiotics explicitly in several verses, which demonstrated the use of signals to communicate between humans instead of the speech. The Muslim scholars discussed this term for many centuries before it became part of General Linguistics. The problem is that the semiotics Applied Studies have spread to include the Holy Quran, most of the applications did not come with something new to serve the Qur'an. On the other hand, most studies have focused on relationships between signs and symbols, which are sub-labels and may not have an outstanding significance in the text. This paper aims to discuss the feasibility of the semiotics studies and the findings of those applications. Through descriptive and analytical approaches, the article is discussed in three sections; the Semiotics concept, Semiotics textual analysis, and the application of this approach on the Quran texts. After reviewing three applications, the researchers found that these applications have not increased the interpretation of the texts in the Quran, instead, by drawing attention to the semiotics signs, there was a great loss in the essence of the Quranic story and the meanings of the texts in the Quran. Thus, the researchers caution that this approach should not be applied to Quran.