Browsing by Author "Azniwati Abdul Aziz"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Keberkesanan Video Pembelajaran Dari Perspektif Pelajar(Universiti Sains Islam Malaysia, 2020-10-15)Azniwati Abdul AzizArtikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan video pembelajaran dalam bentuk video pra rakaman yang digunakan dalam sesi pembelajaran dalam talian. Metodologi yang digunakan adalah berdasarkan kaji selidik maklumbalas pelajar yang terlibat secara langsung dalam sesi pengajaran dan pembelajaran berkaitan kajian. Dapatan kajian daripada maklumbalas pelajar terhadap video pra rakaman menunjukkan bahawa terdapat padanya ciri-ciri video pembelajaran berkesan. Walaupun maklumbalas pelajar berkaitan video pra rakaman yang disediakan sangat positif, namun kesimpulan dari hasil perbincangan adalah bahawa maklumbalas yang diperolehi tidak menyentuh secara keseluruhan ciri-ciri video pembelajaran berkesan. Kajian ini boleh menjadi panduan asas bagi memaksimakan keberkesanan video pembelajaran agar peranannya selari dengan matlamat pendidikan samada di peringkat awal pendidikan mahupun di peringkat tinggi. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Kemukjizatan biologi dalam Al-Qur’an dari perspektif sains : Satu tinjauan(Centre of Quranic Research (CQR), University of Malaya, 2012) ;Mohamed Akhiruddin Ibrahim ;Mohd Yakub @ Zulkifli Hj. Mohd YusoffAzniwati Abdul AzizAl-Qur’an sebagai sebuah kitab yang diutuskan oleh Allah s.w.t sudah pasti mempunyai banyak keunikan. Ia mencakupi keistimewaan dalam pelbagai disiplin ilmu yang bermanfaat untuk kegunaan manusia. Antaranya ialah ilmu biologi yang mengkaji struktur, fungsi, pertumbuhan, asal, evolusi dan taburan benda hidup. Secara umumnya sains biologi terbahagi kepada beberapa bidang antaranya anatomi, biofizik, biogeografi, biokimia, biologi laut, biologi molekul, biologi sel, botani, bioteknologi, fisiologi, mikrobiologi, paleontologi, patologi, virologi dan zoologi. Dalam al-Qur’an terdapat beberapa tanda secara tidak langsung yang menunjukkan kaitan beberapa bidang dalam bidang ilmu biologi ini. Penerokaan sains moden terhadapnya telah berjaya menyingkap keunikan beberapa isu yang telah dinyatakan dalam kitab suci ini dari perspektif sains. Kajian ini menampilkan beberapa contoh ayat al-Qur’an yang dilihat penjelasannya dari sudut beberapa bidang biologi yang telah dinyatakan. Ayat berkenaan diterjemahkan kemudian diulas berdasarkan penemuan dari kajian sains yang dilakukan oleh penyelidik. Hasil dari kajian menunjukkan bahawa terdapat banyak ayat yang telah diwahyukan oleh Allah s.w.t ini memberi isyarat terhadap keunikan banyak bidang dalam ilmu biologi, setelah dilakukan kajian dan pemerhatian oleh penyelidik zaman moden. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Penerapan Naqli Dan Aqli : Kajian Terhadap Kurikulum Program Tamhidi Syariah Dan Undang-undang(GAE-Global Academic Excellent, 2017) ;Rasmina Hasbullah ;Azniwati Abdul Aziz ;Wan Amir Nudin Wan Ishak ;Sanusi Shariff ;Mohamed Akhiruddin IbrahimIrwan Mohd SubriKajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penerapan ilmu naqli dan aqli dalam kurikulum Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah sebagai salah satu kursus utama yang ditawarkan bagi Program Tamhidi Syariah dan Undang-Undang di Pusat Tamhidi, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Kajian ini amat signifikan dalam usaha ahli akademik menyediakan kurikulum unik menepati acuan USIM untuk menjayakan pelan strategik universiti sebagai Pusat Rujukan Ilmu Naqli dan Aqli menjelang 2025. Metodologi yang digunakan dalam kajian ini adalah berdasarkan temubual pakar dalam bidang kajian dan kaji selidik maklumbalas pelajar yang terlibat secara langsung dengan kurikulum Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah. Penyelidik menyediakan dua bentuk persoalan kajian berbeza berdasarkan kesesuaian responden untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan objektif penyelidikan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kurikulum Program Tamhidi Syariah dan Undang-Undang dalam kursus Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah mengandungi elemen naqli dan aqli. Hasil kajian juga menyatakan bahawa penerapan naqli dan aqli dalam kurikulum Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah menepati falsafah USIM. Kajian ini boleh menjadi panduan kepada pihak jabatan dan USIM sebagai pencerahan kepada pelajar, pensyarah serta masyarakat mengenai impak integrasi ilmu naqli dan ilmu aqli yang amat signifikan dalam pembentukan perwatakan dan sahsiah pelajar. Sekaligus memperkasa pembangunan diri, masyarakat dan negara. Kajian ini juga boleh dijadikan panduan untuk kajian lanjutan - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Pengajaran Berpasukan Dalam Kursus Bahasa Arab: Kajian Maklumbalas Pelajar(Universiti Sains Islam Malaysia, 2021-09-09)Azniwati Abdul AzizKursus Bahasa Arab di Pusat Tamhidi telah dilaksanakan dengan kaedah pengajaran berkumpulan (team teaching) pada semester 2 sesi akademik 2020/2021. Pelaksanaan kursus Bahasa Arab dengan kaedah pengajaran berkumpulan ini merupakan satu pengalaman baru bagi majoriti pengajar yang terlibat. Artikel ini bertujuan untuk mengkaji maklumbalas pelajar bagi mengetahui kelebihan dan kelemahan pengajaran berkumpulan yang dilaksanakan. Dapatan kajian menunjukkan responden lebih banyak memberi maklumbalas mengenai kelebihan yang mereka perolehi daripada kaedah pengajaran berkumpulan berbanding maklumbalas tentang kelemahan kaedah tersebut. Kajian ini akan menjadi panduan untuk memperbaiki kelemahan dari semua sudut agar pelajar dapat menerima proses pembelajaran terbaik jika kaedah pengajaran berpasukan ini masih perlu diteruskan pada semester akan datang. Kata kunci: pengajaran berpasukan, team teaching dan kebersamaan - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Persepsi Pelajar Tamhidi Syariah Dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia Terhadap Kursus Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah: Satu Kajian Awal(Usuli Faqih Research Centre PLT, 2017) ;Wan Amir Nudin Wan Ishak ;Sanusi Shariff ;Azniwati Abdul Aziz ;Rasmina Hasbullah ;Mohamed Akhiruddin Ibrahim ;Irwan Mohd SubriFakhtah Farashah SuhaimiThis article aims to look at the perception of students of Tamhidi Syariah and Law, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) of Al-Mabadi’ al-Fiqhiyyah course enrolled by students in the first semester. Students who have finished their studies at this stage, will continue their studies either in the Bachelor of Syariah and Law (MSU) or Bachelor of Fiqh and Fatwa (FIFA) at the Faculty of Shariah & Law USIM. The study discussed on students’ evaluation at the end of semester on the teaching and learning methods. The methodology used in this study was a quantitative method (questionnaire) through a Pilot Study as 30 Tamhidi students were the respondents. The study found that in general, the students can understand and relate the current issues to this course as it related to the main areas of Fiqh, Usul Fiqh and Qawaid Fiqhiyyah. The course also provided basic knowledge of Islamic law and Fiqh as well as skills needed in Islamic jurisprudence. The study found that the integration of knowledge among educational, institutional and faculty as well as to expand the scope of the studies have been intrigued students. As a result, this study can be used as a benchmark for Tamhidi to continue and enhance the teaching and learning process based on naqli and aqli knowledge i for this course. Keywords: Naqli, aqli, curriculum, tamhidi, perception. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Teaching Technique Of Islamic Studies In Higher Learning Institutions For Non-arabic Speakers : experience Of Faculty Of Quranic And Sunah Studies And Tamhidi Centre, Universiti Sains Islam Malaysia(Horizon Research Publishing Corporation, 2016) ;Azniwati Abdul Aziz ;Mohamed Akhiruddin Ibrahim ;Mohammad Hikmat ShakerAzlina Mohamed NorGlobalization causes educational institutions to encounter various challenges and demand, in which they need to play their roles in improving competitiveness and world-class quality education. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) as a university that integrates Naqli and Aqli knowledge has taken the globalization challenge by requiring the adoption of English and Arabic language as a teaching and learning medium with adaptability of knowledge discipline even though majority of the lecturer and students are non-speakers of those languages. For Islamic Studies field, the required medium is Arabic language since it is a discipline of al-Naqli knowledge which is based on knowledge in Arabic language where all the basic sources of Islamic studies namely al-Quran, Hadis and Thurath books are in Arabic language. The objective of this article is to study the teaching techniques applied by the non-Arabic speaking lecturers when they carry out teaching and learning process of Islamic studies to non-Arabic speaking students. This research was conducted based on experience of the lecturers of Islamic studies at Faculty of Quranic & Sunnah Studies and Tamhidi Centre, USIM. From the research, it was found that each teaching method such as lecture session, tutorial and e-learning was conducted with different teaching techniques. Various techniques have been applied accordingly such as brainstorming, discussion, presentation, story-telling, role play, Q&A, quiz, forum, and exercises. Result shows that the teaching techniques applied in teaching Islamic studies for non-Arabic speakers are suitable with the ability and basic knowledge of students. Result also found that the techniques used are significance in teaching process for non-Arabic speaking students in higher education level. Since the students of Faculty of Quranic & Sunnah Studies and Tamhidi Centre have basic knowledge in Arabic language and Islamic studies while they were in high school, research suggests on pursuing these teaching techniques and enhancing them from time to time. KEYWORDS Teaching Method, Islamic Studies, Non-Arabic Speaker, Higher Education - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Transformasi Epistemologi Kajian Ayat Kawniyyah:Tinjauan Terhadap Karya Era Klasik Dan Moden Dalam Bahasa Arab(Universiti Sains Islam Malaysia, 2012) ;Mohamed Akhiruddin Ibrahim ;Mohd Yakub @ Zulkifli Hj. Mohd YusoffAzniwati Abdul Aziznterpretation of the Qur'anic Kawniyyah verses has undergone a transformation from the early emergence of epistemology until the current time. Studies of these verses by scholars have been carried out actively from the classical period until the post-modern era that witnesses the emergence of academic papers in that field. Hence, this article focuses on the work done by them in interpreting these verses. This article also focuses on the writing methodologies of prominent figures in the production of academic materials. In accordance with the changes of time and emergence of new discoveries in an issue being studied, of course, transformation occurs in the writings of a scholar. The interpretation exploration activity has begun from the Abbasid period, especially during the reign of Caliph Harun al-Rashid and followed by Caliph al-Mamun. Researches in this area continue to undergo a massive transformation through al-Ghazali, who is seen as a figure that gives legitimacy to this interpretation.