Browsing by Author "Noor Lizza Mohamed Said"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication The Implementation Of Hibah Ruqba In Malaysia Asset Management Planning Industry In Accordance To Maqasid Shariah(Human Resource Management Academic Research Societ, 2022) ;Noor Lizza Mohamed Said ;Adnan Mohamed Yusoff ;Mohd Zamro MudaZamzuri ZakariaHibah ruqba is one of the asset transfer methods being pratied in ageny's asset management planning in Malaysia. Hibah ruqba is onditional where a hibah (gift) to a reipient (an aqad person) shall be reverted to the giver (one other aqad person) if the reipient passes on before the giver. In the present ontext, hibah ruqba an be seen as a solution to resolve problems relating to asset management planning suh as trust funds joint aounts held by Muslims, and as an alternative in resolving onerous problems of estate inheritane administration these days. However, this motion falls short of approval from the relevant Malaysian authorities of its permissibility based on the opinions of the majority Sunni sets inluding the Shafiite, largely due to the element of gharar (unertainty) in oexistene. The objetive of this researh is to study the onept of hibah ruqba from the sholarly perspetive and maqasid shariah. This is a qualitative study. The method of data gathering onsists of doument analysis both from the primary and seondary soures of hibah ruqba. The gathered data is analysed by using desriptive method. The result finds that the rejetion of hibah ruqba is largely due to the assoiated element of gharar, with a manifest that the passing on of the aqad parties is a matter of unertainty. Alas, this arrangement of aqad reates future onflit amongst the rightful heirs of the aqad parties. Hene, hibah ruqba is permissible if it is done in a transparent manner and fulfills the priniple of maqasid shariah along with onsents from both aqad parties (giver and reipient). Hibah ruqba is also seen as adhering to the needs of the Muslims based on the noble intention of maslahah i.e. to protet the properties of the aqad parties. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Implikasi Marad Al-mawt Ke Atas Akad Hibah(Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), 2020) ;Noor Lizza Mohamed SaidAdnan Mohamed YusoffMerancang dan mengurus harta yang dimiliki adalah amalan yang digalakkan dalam Islam bagi menjamin kesejahteraan kehidupan diri, keluarga, kaum kerabat dan masyarakat Islam umumnya. Hibah adalah salah satu bentuk instrumen yang dapat memenuhi kehendak pemilik harta dalam merancang pelupusan harta kepada individu atau pihak lain yang dikehendakinya berkuat kuasa ketika hidup selain daripada instrumen wakaf dan sedekah. Namun begitu, marad al-mawt menjadi salah satu sekatan yang menyebabkan hibah tidak dapat dilaksanakan sebagaimana yang dikehendaki oleh pemilik harta. Apakah yang dimaksudkan dengan marad al-mawt dan bagaimanakah pandangan fuqaha dalam membincangkan isu ini? Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan ciri-ciri maradal-mawt dari perspektif fuqaha dan undang-undang bertulis di Malaysia. Pandangan dan hujahan fuqaha dianalisis bagi melihat implikasi maradal-mawt ke atas akad hibah yang dibuat oleh pemilik harta serta hikmah di sebalik sekatan tersebut. Kajian mendapati, Islam telah mensyariatkan hibah sebagai salah satu instrumen perancangan dan pengurusan harta bagi memenuhi keperluan hifz al-mal.Ia perlu dilaksanakan ketika pemilik harta berada dalam keadaan sihat fizikal dan mental. Sekatan hibah ketika marad al-mawt menjadikan akad hibah yang dibuat tertakluk kepada hukum wasiat bertujuan untuk menjaga hak waris-waris pemilik harta selaras dengan keperluan hifz al-mal dalam maqasid syariah. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Pengamanahan Dalam Perancangan Dan Pengurusan Harta Orang Islam(UKM Press, 2019) ;Noor Lizza Mohamed Said ;Wan Amirul Adli Wan Ayub ;Mohd Zamro Muda ;Adnan Mohamed YusoffMohd Izhar Ariff Mohd KashimKemunculan produk amanah dalam perancangan dan pengurusan harta orang Islam dikatakan sebagai instrumen yang boleh mengatasi masalah dalam isu berkaitan harta pusaka. Mengamanahkan pihak lain untuk mengurus harta sama ada semasa hidup atau selepas kematian merupakan bentuk pengamanahan yang diamalkan oleh masyarakat Islam pada hari ini. Dalam perundangan Islam terdapat pelbagai bentuk pengamanahan sama ada disandarkan kepada keadaan sebelum atau selepas kematian. Kedua-dua situasi tersebut mempunyai konsep pengamanahan yang berbeza yang menghasilkan natijah hukum berbeza. Oleh yang demikian, kajian ini mengkaji konsep amanah yang sesuai yang boleh diaplikasikan sebagai instrumen pengurusan harta amanah orang Islam. Kajian ini berbentuk kualitatif menggunakan kaedah analisis kandungan sebagai reka bentuk kajian. Hasil kajian mendapati terdapat dua konsep amanah dalam Islam yang boleh dijadikan instrumen amanah dalam perancangan dan pengurusan harta orang Islam iaitu wakÉlah dan wiÎōyah. Kedua-dua konsep ini mempunyai rukun dan syarat-syarat tertentu yang perlu dipenuhi bagi membolehkan akad berkuat kuasa. Penggubalan undang-undang berkaitan produk amanah harta orang Islam perlulah dibuat secara lebih terperinci oleh pihak yang berautoriti sebagai panduan pihak industri dalam menawarkan produk berkaitan amanah harta orang Islam.