Browsing by Author "Norasmahani Nor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT)(USIM Press, 2020) ;Wan Ali Akbar Wan Abdullah ;Nursafra Mohd Zhaffar ;Norasmahani Nor ;Nor Anisa MusaMohd Syaubari OthmanKajian ini dijalankan bagi memahami konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT). Isu timbul apabila taksonomi Bloom mengkategorikan mengingat sebagai pemikiran aras rendah, sedangkan objektif KBT adalah pelajar dapat menghafaz 30 juzuk al-Quran. Oleh hal yang demikian, terdapat keperluan untuk meneroka kefahaman pakar mengenai konsep KBAT dalam KBT. Lapan peserta kajian telah dipilih untuk dikaji. Temu bual secara mendalam dijalankan secara separa struktur. Dapatan menunjukkan peserta kajian bersetuju bahawa taksonomi Bloom boleh digunakan sebagai rangka asas pemikiran dalam KBT, namun perlu disesuaikan dengan disiplin ilmu dalam KBT. Selain itu, peserta kajian turut sepakat bahawa mengingat dalam hafazan al-Quran dikategorikan sebagai pemikiran aras tinggi. Perbahasan mengenai taksonomi pemikiran dalam KBT menonjolkan empat sudut ukuran KBAT dalam hafazan al-Quran, iaitu; bacaan al-Quran, hafazan al-Quran, kekuatan ingatan dan gabung jalin ilmu. Implikasi kajian berjaya membentuk Model Taksonomi Hafazan al-Quran - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Pelaksanaan Kepimpinan Strategik menerusi Kepimpinan Pengetua di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) yang melaksanakan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) di Malaysia(Nungemilang Enterprise, 2024) ;Mohd Aderi Che Noh ;Mohd Syaubari Othman ;Nor Anisa Musa ;Zulkefli Hamat ;Azizan MuhammadNorasmahani NorKajian ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan kepimpinan Strategik menerusi Kepimpinan Pengetua di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) yang melaksanakan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) di Malaysia. Kajian ini didorong oleh faktor untuk meneliti permasalahan aspek kepimpinan pengetua SMKA dan SABK dalam pelaksanaan KBT dan seterusnya cadangan penambahbaikan terhadap isu tersebut. Data diperoleh melalui kaedah tinjauan sebagai data utama dan disokong dengan data temu bual. Seramai 32 orang pengetua telah menjawab soal selidik ini. Kajian ini menstruktur kepimpinan kepada teras komponen iaitu. Hasil kajian menunjukkan tahap kepimpinan strategik dari komponen berdasarkan perspektif pengetua berada pada tahap tinggi iaitu (min 4.32). Oleh itu, kajian mengemukakan cadangan kepada pengurusan Bahagian Pengurusan Pendidikan Islam dan pihak kementerian pendidikan dari sudut kelestarian kepimpinan strategik pengetua dengan melibatkan pemerkasaan amalan pedagogi, peningkatan profesionalisme pentadbir dan guru, pemantauan secara berkala, pelaksanaan program intervensi dan penghasilan bahan inovasi pengajaran.