Browsing by Author "Rabiah Abdul Rahman"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Metodologi Syeikh Muhammad Said Bin Umar dalam Mentafsirkan Ayat Mutashabihat di dalam Kitab Tafsir Nur Al-Ihsan: Satu Kajian Analisa(Universiti Sains Islam Malaysia, 2019) ;Rabiah Abdul Rahman ;Kauthar Abd. KadirAbdulloh SalaehPerkembangan ilmu tafsir di Tanah Melayu bermula sejajar dengan kedatangan agama Islam ke Tanah Melayu. Kajian ini memfokuskan mengenai metodologi Syeikh Muhammad Said Bin Umar dalam mentafsirkan ayat-ayat Mutashabihat dalam kitab Tafsir Nur al-Ihsan. Kitab ini dikarang pada abad ke 19 iaitu pada tahun 1927 Masihi. Beliau adalah pengikut mazhab shafie dan mahir dalam Bahasa Arab. Kitab Tafsir Nur al-Ihsan merupakan salah satu rujukan utama Bahasa Melayu kepada masyarakat di Tanah Melayu di dalam memahami isi kandungan al-Quran. Proses pengumpulan data bagi kertas kerja ini akan menggunakan modul pengajaran dan dokumen-dokumen berkaitan dengan menggunakan method kajian induktif dalam menganalisa data. Hasil dari kajian ini mendapati bahawa, Syeikh Muhammad Said Bin Umar mengaplikasikan metodologi tafsir berasaskan tafwidh dan ta’wil dalam mentafsirkan ayat-ayat mutashabihat. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication The Relationship Between Religious Tolerance And Ethnic Relation Practices Among Multi-ethnic Youth In Malaysia(Human Resource Management Academic Research Society, 2018) ;Khadijah Muda ;Siti Nor Azhani Mohd Tohar ;Siti Norbaya Mat YacobRabiah Abdul RahmanThe study aims to examine the level of religious tolerance, the level of practice in ethnic relations and the relationships between religious tolerance and ethnic relation practices among multi-ethnic youth in Malaysia. A total of 500 respondents from ethnic Malays, Chinese and Indians who were in Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Selangor and Johor were used as samples for this study. The research using the Religious Tolerance Index and Inter-Ethnic Tolerance Behavior questionnaire. The data were analyzed descriptively and inferential using SPSS 24.0. The finding shows that religious tolerance has a moderate association with practices in ethnic relations. The respondents of this study have a high level of religious tolerance, but have a moderate value in practicing the ethnic relations practices. In terms of practicing ethnic relations, the Indians are the strongest people practicing practices in ethnic relations. Meanwhile, in terms of religious tolerance, the Malays are the highest in tolerance with other religions. The implication of this study suggests that the good values inherent in individuals help strengthen the individual religious tolerance. To establish a harmonious relationship between different believers, each individual need to have knowledge of the fundamental principles of other believers while establishing a good and deep relationship between different believers. Keywords: Religious Tolerance, Ethical Relations, Malaysian Youth, Various Ethnicities - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Warisan Ketara Seni Islam Tempatan: Mahkota Atap Masjid Tradisional Melaka(Malay Arts, Culture and Civilization Research Centre, Institute of the Malay World and Civilization, 2018) ;Ros Mahwati Ahmad Zakaria ;Siti Nor Azhani Mohd ToharRabiah Abdul RahmanSeni bina merupakan warisan ketara bagi sesebuah wilayah Islam terutamanya seni bina masjid. Seni bina masjid tradisional Melaka mempunyai identiti tersendiri daripada segi rekaan bentuk bumbungnya. Asas bentuk bumbung som pecah empat yang dihiasi dengan sebuah mahkota dipuncaknya. Kehadiran mahkota atap di atas bumbung masjid tradisional Melaka menjadikan rekaan seni bina masjid itu sendiri unik dan sangat elegan. Namun begitu, mahkota atap ini telah diancam kepupusan kerana ada yang berpendapat bahawa ia bukan seni Islam dan tidak sesuai berada di bangunan masjid. Kenyataan ini sedikit sebanyak telah menjadi ancaman kepada kewujudan mahkota atap masjid tradisional Melaka. Beberapa buah masjid tradisional di daerah Alor Gajah dilihat telah kehilangan mahkota atapnya dan diganti dengan kubah kecil yang mempunyai bentuk bulan dan bintang di bahagian atas. Kefahaman tentang seni Islam dalam kalangan masyarakat Islam adalah sangat penting supaya warisan rekaan dan seni Islam tempatan tidak hilang disebabkan oleh kefahaman seni Islam yang sempit.