Browsing by Author "Rogayah Saeed Salameh Alqaraleh"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Analisis Pendidikan Darah Wanita Dalam Kurikulum Rendah Di Kalangan Guru Pendidikan Islam(Penerbit Universiti Sultan Zainal Abidin, 2021) ;Siti Fatimah Salleh ;Kasimah Kamaruddin ;Lukman Abdul MutalibRogayah Saeed Salameh AlqaralehPembelajaran tentang pendidikan Islam diajar menerusi kurikulum di peringkat sekolah rendah seluruh Malaysia. Namun, sejauhmana skop pengajaran dan pembelajaran (PdP) didedahkan dalam kurikulum rendah ini serta cakupannya mampu memberi pemahaman asas kepada pelajar, untuk mengurus isu yang berkait dengan darah wanita. Artikel ini bermatlamat untuk menganalisis keperluan pendidikan darah wanita dalam kurikulum rendah di kalangan guru pendidikan Islam. Metodologi yang digunakan untuk menghasil artikel ini berpandukan kaedah analisis dokumen kitab-kitab klasik dalam bidang syariah, buku pendidikan Islam peringkat rendah dan temu bual berstruktur melibatkan guru pendidikan Islam yang terdiri daripada lapan orang guru perempuan dan dua orang guru lelaki di sekolah semenanjung Malaysia. Hasil kajian menunjukkan bahawa skop PdP darah wanita dalam silibus kurikulum rendah tidak mampu memberi kefahaman asas kepada pelajar disebabkan faktor skop PdP dan juga kesesuaian masa. Kesemua responden bersetuju bahawa silibus darah wanita kurikulum rendah perlu penambahbaikan untuk memberi kefahaman yang mendalam kepada pelajar-pelajar.Pembelajaran tentang pendidikan Islam diajar menerusi kurikulum di peringkat sekolah rendah seluruh Malaysia. Namun, sejauhmana skop pengajaran dan pembelajaran (PdP) didedahkan dalam kurikulum rendah ini serta cakupannya mampu memberi pemahaman asas kepada pelajar, untuk mengurus isu yang berkait dengan darah wanita. Artikel ini bermatlamat untuk menganalisis keperluan pendidikan darah wanita dalam kurikulum rendah di kalangan guru pendidikan Islam. Metodologi yang digunakan untuk menghasil artikel ini berpandukan kaedah analisis dokumen kitab-kitab klasik dalam bidang syariah, buku pendidikan Islam peringkat rendah dan temu bual berstruktur melibatkan guru pendidikan Islam yang terdiri daripada lapan orang guru perempuan dan dua orang guru lelaki di sekolah semenanjung Malaysia. Hasil kajian menunjukkan bahawa skop PdP darah wanita dalam silibus kurikulum rendah tidak mampu memberi kefahaman asas kepada pelajar disebabkan faktor skop PdP dan juga kesesuaian masa. Kesemua responden bersetuju bahawa silibus darah wanita kurikulum rendah perlu penambahbaikan untuk memberi kefahaman yang mendalam kepada pelajar-pelajar. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Shariah-compliant Of Nursing Child Documentation Model Building(Universiti Sains Islam Malaysia, 2020-11) ;Siti Fatimah Salleh ;Solehhuddin Bin Zakaria ;Lukman Abdul Mutalib ;Rogayah Saeed Salameh AlqaralehDhamirah Nursakinah Binti Mohamad SafirThe Shariah-compliant nursing child documentation model was developed due to the variety of ways and forms of breastfeeding among Muslim communities in Malaysia. This article aims to explain the model of nursing child documentation based on the perspective of the Shariah maqasid in managing Shariah-compliant nursing child issues. The methodology used is qualitative research using case study design and obtaining research data through document analysis and interviews. Study found that the model conforms to the al-Khams dharuriyyat element which involves the preservation of religion and descent. The model also has the potential to be managed at the state religious office or nationally and internationally in resolving marital issues and a number of other social issues, in ensuring the well-being of families and family harmony.