Browsing by Author "Ruslin Amir"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Profile Of Self-Identity Amongst Adolescents: A Study In Johor(Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), 2017) ;Ahmad Fuad Mohamad Amin ;Ruslin Amir ;Saemah RahmanMaimun Aqsha LubisAdolescents are synonymous with the era of self-identity confusion. The effect of self-identity disorder among adolescents can be described through misconduct on school discipline. Various efforts have been made to help adolescence to achieve a positive self-identity. The situation became more challenging when adolescents known as generation Y are easily allured by the current trend. Considering this, the study was conducted to identify the profile of self-identity among adolescents of generation Y. This study was conducted in 22 secondary schools around Johor involving a sample of 807 students. Data were collected through questionnaires EOMEIS-2, which adapted and modified. Descriptive analysis showed that adolescents give a high-level perception of the identity achievement (mean=3.84) and identity moratorium (mean=3.78), and moderate level to identity foreclosure (mean=3.32) and diffusion (mean=3.43). Cluster analysis showed that a total of 276 adolescents comprise identity foreclosure, identity diffusion followed 220 students, 187 students of identity achievement and 124 students of identity moratorium. MANOVA analysis showed that adolescent identity differs significantly by gender and age. The study's findings have implications as additional information to the various parties, particularly parents and teachers as a guide in guiding adolescents to achieve positive self-identity. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Sijil ‘Star Rating’ (SSR) Penarafan Kualiti Solekan pelajar Terapi Kecantikan Dan Spa, Kolej Komuniti Muar, Johor(Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM, 2021) ;Erwinhirma Sahir ;Ruslin AmirSyaidatun Nazirah Abu ZahrinPengenalan – Kajian tindakan ini berfokus untuk memberi nilai tambah kepada penilaian projek solekan pelajar bukan hanya setakat memberi markah dan gred berpandukan rubrik pentaksiran rasmi seperti yang biasa dilakukan. Pengenalan penarafan Sijil ‘Star Rating’ adalah satu usaha untuk meningkatkan taraf kualiti hasil solekan pelajar di mana tiga tahap kualiti solekan yang terbaik akan diberikan Sijil ‘Star Rating’ iaitu Sijil 5 Bintang, Sijil 4 Bintang dan Sijil 3 Bintang. Objektif - Kajian tindakan ini bertujuan untuk meningkatkan kualiti solekan pelajar serta amalan pengajaran dan pembelajaran serta mengubah sikap pelajar daripada pasif dan negatif kepada positif dan proaktif. Metodologi - Kumpulan sasaran kajian ini adalah 10 pelajar semester 2, Sijil Terapi Kecantikan Dan Spa, Kolej Komuniti Muar, Johor. Peringkat permulaan pengkaji membuat pemerhatian serta melaksanakan temubual bersama semua pelajar. Semua maklumat asas yang diperlukan diperolehi daripada pensyarah. Taklimat ringkas diberikan kepada semua pelajar untuk memberi pendedahan dan kefahaman kepada mereka. Kemudian Borang Sesi Perkongsian Maklumat 1, 2 dan 3 diedarkan kepada pensyarah dan pelajar-pelajar. Satu Jadual Pelaksanaan Kajian disediakan untuk memudahkan pelaksanaan intervensi yang dirancang iaitu pelaksanaan Gelung Pertama Penarafan Sijil ‘Star Rating’ bagi projek solekan komersial dan pelaksanaan Gelung Kedua Penarafan Sijil ‘Star Rating’ bagi projek solekan siang dan malam. Satu Analisa Dapatan serta Unjuran Penarafan Sijil ‘Star Rating’ dibuat untuk melihat keberhasilan kajian ini. Dapatan – Ringkasnya kajian ini menunjukkan bahawa Penarafan Sijil ‘Star Rating’ ini dapat meningkatkan kualiti hasil projek solekan pelajar dan meningkatkan kesungguhan pelajar menghasilkan solekan yang terbaik. Seorang pelajar telah berjaya mendapat Anugerah Emas dan seorang pelajar mendapat Anugerah Gangsa di dalam Pertandingan MyCC Skills peringkat kebangsaan Tahun 2019 anjuran Jabatan Pendidikan Politeknik dan Kolej Komuniti, Kementerian Pendidikan Malaysia. Selain daripada itu kesemua pelajar mendapatkan tempat bagi menjalani latihan industri dengan mudah berbanding pelajarpelajar semester yang lalu. Kepentingan - Kajian ini turut menyumbang kepada pendidikan holistik di mana kecemerlangan pelajar yang menguasai kemahiran ini akan menjadi aset sepanjang hayat buat diri mereka.