Browsing by Author "Siti Fadhlina Mustapa Kamal"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Desensitisasi Bersistem (CBT-SD) Terhadap Simptomatologi PTSD Mangsa Buli: Satu Kajian Kes(USIM Press, 2021) ;Siti Fadhlina Mustapa Kamal ;Syed Mohamad Syed AbdullahRezki Perdani SawaiBullying not only has a significant influence on victims' physical and emotional well-being, but they are also reported to experience symptoms of post-traumatic stress disorder (PTSD) such as nightmares, intrusive thoughts and emotions of hopelessness and powerlessness. The symptomatology of untreated PTSD exposes victims to other psychological issues such as substance abuse, depersonalization and suicide. This case study was conducted to identify the effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy-Systematic Desensitization (CBT-SD), a counseling intervention for reducing symptomatology of PTSD. He was diagnosed with clinically severe symptomatology of PTSD (T> 65) by using the Detailed Assessment of Posttraumatic Stress (DAPS) (Briere, 2001). The treatment planning using CBT-SD technique was constructed aimed at answering the research questions. The results indicate a decrease in the symptomatology of PTSD and other psychological issues, particularly on the scales of dissociation and suicide. Reducing PTSD symptoms has a favourable impact on the client’s cognitive, emotional and behavioural functioning, as seen by his improved personal functioning in his daily life. Hence, prevention and early rehabilitation through counseling interventions are crucial in aiding victims of bullying achieve psychological balance. The implications of this intervention are also discussed. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Intervensi Kaunseling Terhadap Simptomatologi PTSD Mangsa Buli: Satu Kajian Kes(Universiti Sains Islam Malaysia, 2021-09-22) ;Siti Fadhlina Mustapa Kamal ;Syed Mohamad Syed AbdullahRezki Perdani Sawai - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Persepsi Kaunselor terhadap Gangguan Stres Pasca Trauma (Post-Traumatic Stress Disorder) Mangsa Buli di Malaysia(USIM Press, 2021-06) ;Siti Fadhlina Mustapa Kamal ;Siti Khadijah Mohd NasrahSyed Mohamad Syed AbdullahMangsa buli di sekolah berisiko tinggi untuk mengalami isu Gangguan Stres Pasca Trauma (PTSD). Pelbagai risiko isu psikologikal mendatang seperti penyalahgunaan bahan serta kecenderungan membunuh diri boleh berlaku jika tidak ditangani. Ekoran daripada itu, penglibatan kaunselor dan guru bimbingan kaunseling diharapkan dapat membendung gejala PTSD ini dengan memberi intervensi awal kepada mangsa buli yang mengalami trauma. Justeru, satu kajian tinjauan analisis keperluan telah dilaksanakan bagi mengenal pasti persepsi kaunselor terhadap isu PTSD mangsa buli. Seramai 161 orang kaunselor dari pelbagai institusi telah terlibat dalam kajian ini melalui teknik Pensampelan Mudah. Kaedah pengumpulan data melalui borang soal selidik telah diedarkan secara atas talian menggunakan aplikasi ‘Google Form’. Data kuantitatif dianalisis menggunakan analisis deskriptif melalui analisis kekerapan dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesedaran kaunselor tentang isu PTSD mangsa buli berada di tahap baik (87.6%). Namun begitu, kesedaran dan pengetahuan kaunselor kurang terhadap isu-isu psikologikal mendatang serta kurang berkemahiran dalam membina intervensi kaunseling yang sesuai. Oleh itu, satu tindakan bagi menerapkan kesedaran, pengetahuan dan kecekapan kemahiran tentang PTSD mangsa buli di kalangan kaunselor khususnya di peringkat sekolah perlu dilaksanakan supaya mangsa buli tidak dipinggirkan tetapi dibantu agar mereka dapat mencapai psikologi yang sejahtera. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Persepsi Kaunselor Terhadap Gangguan Stress Pasca Trauma (PostTraumatic Stress Disorder) Mangsa Buli Di Malaysia(Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM, 2021) ;Siti Fadhlina Mustapa Kamal ;Siti Khadijah Mohd NasrahSyed Mohammad Syed AbdullahPengenalan- Menjadi mangsa buli di sekolah dalam sorotan kehidupan ketika kanak-kanak dan remaja menyumbang kepada isu kesihatan mental Gangguan Stress Pasca Trauma (Post traumatic Stress Disorder - PTSD). Jika tidak ditangani dari awal, pelbagai isu psikologikal yang lebih serius boleh berlaku seperti penyalahgunaan bahan samada dadah atau alkohol serta berkecenderungan membunuh diri kerana berpendapat ia membantu menghilangkan kesan trauma yang dihadapi. Ekoran daripada itu penglibatan pihak sekolah terutamanya kaunselor dan guru bimbingan kaunseling dilihat sangat penting bagi membendung masalah psikologikal mendatang di kalangan mangsa buli yang mengalami PTSD. Justeru, keperluan untuk mendapatkan pakar terlatih dan diiktiraf dalam kaunseling trauma merupakan perkara penting untuk merawat mangsa buli yang mengalami trauma. Kompetensi seseorang kaunselor hanya akan diperoleh melalui proses perkembangan ilmu dan kepakaran berkaitan trauma yang terkini. Objektif – Untuk mendapatkan maklumat awal tentang persepsi kaunselor terhadap gejala gangguan pasca trauma (PTSD) di kalangan remaja mangsa buli. Methodologi – Kajian tinjauan analisis keperluan dilaksanakan bagi mengenal pasti persepsi kaunselor terhadap isu PTSD mangsa buli. Seramai 161 orang kaunselor dari pelbagai institusi telah terlibat dalam kajian ini melalui teknik Pensampelan Mudah. Kaedah pengumpulan data melalui borang soal selidik telah diedarkan secara atas talian menggunakan aplikasi ‘Google Form’. Data kuantitatif dianalisis menggunakan analisis deskriptif melalui analisis kekerapan dan peratusan. Dapatan – Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesedaran kaunselor tentang isu PTSD mangsa buli berada di tahap baik (87.6%). Namun begitu, kesedaran dan pengetahuan kaunselor kurang terhadap isu-isu psikologikal yang memberi kesan kepada mangsa buli mengalami PTSD jika tidak dirawat. Disebabkan itu, mereka sukar untuk membina intervensi bersesuaian dan berkemahiran dalam menjalankan intervensi kaunseling terhadap klien PTSD mangsa buli. Kepentingan – Satu tindakan bagi menerapkan kesedaran, pengetahuan dan kecekapan kemahiran tentang PTSD mangsa buli di kalangan kaunselor khususnya di peringkat sekolah perlu dilaksanakan supaya mangsa buli tidak dipinggirkan tetapi dibantu agar mereka dapat mencapai psikologi yang sejahtera.