Browsing by Author "Wan Ali Akbar Wan Abdullah"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Aplikasi Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Pendidikan Islam Mengikut Bidang(USIM Press, 2020-05) ;Wan Ali Akbar Wan Abdullah ;Nursafra Mohd ZhaffarAb. Halim TamuriThe promotion of thinking culture in Islam is recognised by the society nowadays. Thus, the encouragement of thinking culture helps to prevent the blind thinking culture also known as taqlid. The idea of higher order thinking skill (HOTs) has been emphasized by Ministry of Education in teaching and learning process including Islamic Education (IE). However, IE distinguished the culture in four disciplines namely Quran and Hadith, Akidah, Fikah and Akhlak, which require unique approach for each discipline. This article predetermined to analyse the application of HOTs in this four distinguish discipline. The method used in this study is document analysis. Previous researches and verses in Quran that related to thinking skills were systematic examined. This research suggests that HOTs to be categorized into identical themes that illustrate HOTs in IE. The research concluded, HOTs in IE are unique by its knowledge area. This process was influenced by the breadth and depth of knowledge that individual possesses. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT)(USIM Press, 2020) ;Wan Ali Akbar Wan Abdullah ;Nursafra Mohd Zhaffar ;Norasmahani Nor ;Nor Anisa MusaMohd Syaubari OthmanKajian ini dijalankan bagi memahami konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT). Isu timbul apabila taksonomi Bloom mengkategorikan mengingat sebagai pemikiran aras rendah, sedangkan objektif KBT adalah pelajar dapat menghafaz 30 juzuk al-Quran. Oleh hal yang demikian, terdapat keperluan untuk meneroka kefahaman pakar mengenai konsep KBAT dalam KBT. Lapan peserta kajian telah dipilih untuk dikaji. Temu bual secara mendalam dijalankan secara separa struktur. Dapatan menunjukkan peserta kajian bersetuju bahawa taksonomi Bloom boleh digunakan sebagai rangka asas pemikiran dalam KBT, namun perlu disesuaikan dengan disiplin ilmu dalam KBT. Selain itu, peserta kajian turut sepakat bahawa mengingat dalam hafazan al-Quran dikategorikan sebagai pemikiran aras tinggi. Perbahasan mengenai taksonomi pemikiran dalam KBT menonjolkan empat sudut ukuran KBAT dalam hafazan al-Quran, iaitu; bacaan al-Quran, hafazan al-Quran, kekuatan ingatan dan gabung jalin ilmu. Implikasi kajian berjaya membentuk Model Taksonomi Hafazan al-Quran - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Model Interaksi dengan Allah dan Alam Berasaskan al-Quran dalam Pembelajaran Abad ke-21 Pendidikan Islam(USIM Press, 2020) ;Wan Ali Akbar Wan Abdullah ;Wan Mariana Wan MohamadKamarul Shukri Mat TehArtikel ini mengetengahkan aplikasi Fuzzy Delphi Method (FDM) terhadap elemen interaksi dengan Allah dan alam dalam konstruk komunikasi bagi mereka bentuk dan membangunkan Model Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21) Pendidikan Islam berasaskan analisis kandungan al-Quran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti konsensus pakar terhadap item-item kemahiran komunikasi dalam PAK21 Pendidikan Islam, bersumberkan ayat-ayat al-Quran yang bertemakan komunikasi dengan memberi fokus kepada elemen interaksi dengan Allah dan alam. Data kajian dikumpulkan dengan menggunakan instrumen soal selidik yang telah diberikan kepada 11 orang pakar dalam bidang Tafsir al-Quran dan Pendidikan Islam yang telah berkhidmat melebihi 10 tahun. Dapatan kajian menunjukkan tujuh item interaksi dengan Allah dan interaksi dengan alam telah diterima berdasarkan kesepakatan pakar. Item-item tersebut menepati syarat penerimaan dengan nilai threshold (d) adalah kurang daripada 0.2, peratus kesepakatan pakar adalah melebihi 75% dan nilai defuzzification adalah melebihi 0.5. Hasil kajian ini berjaya membentuk model interaksi dengan Allah dan alam dalam kemahiran komunikasi bagi PAK21 Pendidikan Islam. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Peranan Pentadbir sebagai Pencetus Penghasilan Inovasi dalam Kalangan Guru Inovatif Pendidikan Islam(USIM Press, 2020) ;Wan Ali Akbar Wan Abdullah ;Khadijah Abdul Razak ;Mohd Isa HamzahNursafra Mohd ZhaffarA variety of constraints which exist in relation to this matter have affected teacher’s ability to innovate. However, there are a number of teachers who are actively innovating. They are known as Innovative Teachers. What triggers them to actively innovate? This phenomenon is explored using qualitative method. Two Innovative Islamic Education Teachers (IIET) were interviewed in-depth. The findings showed that IIET began to innovate after being coerced by administrators in their schools. School administrators have made innovation as work target or performance indicator and organized innovation competitions between committees. The initiative taken have built IIET's experience and confidence to continuously introduce innovation in their teaching. As a result, they continue to innovate and provide guidance to other teachers to engage in innovation. The research shows that administrators at MOE, State Education Department, District Education Office and schools level need to encourage teachers to improve the quality of teaching through innovation. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Tahap Pengetahuan Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam Kalangan Pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus Raja Melewar (IPGKRM)(USIM Press, 2022) ;Abdul Hadi Sulaiman, ;Hasnurol Hashim, ;Zuraini Yaakub, ;Aisah Hasmam ;Abd Razak Abu Chik, ;Mohd Muhsinul Nidzam Abdullah, ;Sohaina Mohd SallehWan Ali Akbar Wan AbdullahIsu akidah dalam kalangan generasi muda semakin membimbangkan. Pegangan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang goyah akan menyeret mereka dalam kancah ajaran sesat dan jenayah murtad. Walaupun sebahagian generasi muda mendapat pendidikan yang mantap, namun mereka masih terdedah dengan ajaran agama yang menyeleweng berikutan mudahnya memperoleh informasi menerusi rangkaian digital. Oleh itu, terdapat keperluan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan dan pemahaman pelajar IPGKRM terhadap Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) sejajar guru sebagai ikon serta ejen penting dalam menyampaikan ilmu kepada masyarakat. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang bersifat pesampelan bertujuan bagi melaporkan secara statistik mengenai tahap pasti tahap pengetahuan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam kalangan pelajar IPGKRM. Tatacara kutipan data dilakukan dengan pengedaran instrumensoal-selidik secara dalam talian. Hasil analisis mendapati bahawa nilai min skor bagi tahap pengetahuan akidah ahli sunnah wal jamaah dalam kalangan pelajar adalah 637.3 / 165.0 = 3.86. Keadaan ini menunjukkan bahawa tahap pengetahuan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah pelajar IPGKRM berada pada tahap yang tinggi. Kajian ini turut mendapati tahap pengetahuan berkaitan aspek keimanan kepada rasul merupakan skor yang tertinggi. Implikasi kajian ini mencadangkan supaya semua pelajar kampus IPGKRM perlu menguasai akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah sehingga mampu menjadi jambatan untuk menyampaikan manhaj pemikiran Ahli Sunnah Wal Jamaah kepada masyarakat luar pada masa akan datang.