Options
Pengajaran Guru Pendidikan Islam Di Kelas Inklusif: Fenomena Semasa Dan Keperluan Pembentukan Model
Journal
Jurnal Sains Insani
Date Issued
2021-12
Author(s)
Suzana Harun
Zaharah Hussin
Abdul Muhsein Sulaiman
DOI
10.33102/sainsinsani.vol6no2.318
Abstract
Pendidikan Inklusif merujuk kepada suatu program pendidikan yang memberi peluang kepada murid-murid berkeperluan khas untuk mengikuti pembelajaran sepenuhnya dalam kelas aliran perdana bersama murid aliran perdana. Pendekatan pendidikan inklusif adalah sejajar dengan hasrat kerajaan yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025, yang berinisiatif untuk meningkatkan enrolmen murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif. Terdapat banyak isu atau pemasalahan yang ditemui dalam kajian-kajian yang lepas berkaitan pengajaran dalam kelas inklusif di dalam negara. Salah satu isu yang ditemui dalam kelas inklusif ialah berkaitan pengajaran guru mata pelajaran arus perdana dalam kelas inklusif untuk murid bekeperluan khas. Kertas konsep ini bertujuan untuk meninjau pengajaran Guru Pendidikan Islam dalam kelas Inklusif yang mendorong keperluan terhadap pembinaan model pengajaran inklusif. Kajian yang dijalankan adalah dengan menggunakan rekabentuk Design and Development Research (DDR). Implikasi kajian diharap dapat menyumbang kepada keperluan pembentukan model.
Subjects
File(s)
Loading...
Name
Pengajaran Guru Pendidikan Islam Di Kelas Inklusif Fenomena Semasa Dan Keperluan Pembentukan Model.pdf
Size
280.45 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):8b7fcff595cbb0355849a5d468edd33c