Options
Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (Lzs) di Sepang
Journal
Journal of Fatwa Management and Research
Date Issued
2018
Author(s)
Abd Rashid, M.
Wahid, H.
Ahmad, S.
Abstract
Kualiti perkhidmatan adalah satu elemen penting dalam menilai keupayaan institusi untuk memenuhi matlamatnya. Objektif kertas ini adalah untuk melihat faktor yang dijangka mempengaruhi kualiti perkhidmatan institusi zakat khususnya di daerah Sepang dengan menggunakan model SERVQUAL yang mempunyai lima faktor iaitu kebolehpercayaan, bertindak balas, jaminan, empati dan kewujudan. Sejumlah 103 responden yang terdiri daripada usahawan muslim telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan beberapa ujian termasuklah analisis tinjauan faktor (EFA) dan analisis regresi logistik. Dapatan kajian menunjukkan faktor empati dan kewujudan adalah signifikan dan mempengaruhi kualiti perkhidmatan LZS dalam model yang dikaji. Beberapa implikasi kajian turut dibincangkan dalam kajian ini.
File(s)
Loading...
Name
Jurnal of Fatwa and Management Research_JURNAL_Vol.11_Analisis faktor penetu kualiti pengurusan zakat_Kajian terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang.pdf
Size
1.07 MB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):2569b0633d426541a391a89715f04b1c