Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Seminars
  4. Seminar Antarabangsa Islam dan Sains (SAIS)
  5. 2022 SAIS (Extended Abstract)
  6. Keperluan Ruang Terapi Minda Di Sekolah-Sekolah Sebagai Alternatif Sesi Kaunseling
 
  • Details
Options

Keperluan Ruang Terapi Minda Di Sekolah-Sekolah Sebagai Alternatif Sesi Kaunseling

Date Issued
2022-12
Author(s)
Nurin Safwani binti Abdul Rahim
Alifah Maisarah binti Abdul Halim
Mohd Zamrus bin Mohd Ali
Abstract
Kementerian Kesihatan Malaysia merekodkan pada tahun 2019 bahawa 2.3 peratus dalam kalangan orang dewasa mengalami masalah mental manakala 9.5 peratus dalam kalangan kategori kanak-kanak berusia 10 hingga 15 tahun menghadapi masalah kesihatan mental yang membimbangkan. Pelbagai metod dan pendekatan diketengahkan antara yang popular ialah sesi kaunseling. Berdasarkan metod kajian pembacaan dan temubual yang dilaksanakan, kajian akan memberi fokus kepada keperluan mendesak yang wajar disegerakan oleh pihak sekolah dengan arahan dari Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian ini mencadangkan mewujudkan ruang terapi dengan bantuan alatan teknologi sebagai alternatif kepada kaedah kaunseling yang sering dipandang serong oleh sebahagian murid sekolah. Ruang terapi ini mencadangkan penampilan tempat rehat yang futuristik serta disediakan alat bantuan pandang dengar 3D iaitu virtual reality (VR). Kajian juga mencadangkan agar penggunaan ruangan atau bilik khas ini dibuka kepada sesiapa sahaja yang mengalami masalah yang berkaitan mental dan emosi di sekolah-sekolah untuk mengurangkan tekanan yang dialami. Dapatan utama menjangkakan dengan adanya ruang ini akan membantu mengurangkan risiko remaja sekolah yang bermasalah emosi serta mampu menarik minat mereka untuk hadir ke sekolah. Kesimpulan yang diperolehi menunjukkan bahawa ruang terapi dengan penampilan yang santai, menarik serta penggunaan teknologi visual dan audio mampu meminimumkan tekanan emosi serta masalah kesihatan mental yang lain.
Subjects

ruang terapi, masalah...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Keperluan Ruang Terapi Minda Di Sekolah-Sekolah Sebagai Alternatif Sesi Kaunseling.pdf

Size

204.73 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):52e16613983762d37bae43deadbf74e5

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia