Publication:
Pengajaran Kursus Ulum Hadith di Institusi Pengajian Tinggi Awam: Tinjauan Literasi Terhadap Pendekatan Pengajaran Masa Kini

dc.contributor.authorShumsudin Yabien_US
dc.contributor.authorSyulhanif Kadrien_US
dc.contributor.authorZulhilmi Mohd Noren_US
dc.contributor.authorMohd Fauzi Mohd Aminen_US
dc.date.accessioned2024-05-29T08:30:03Z
dc.date.available2024-05-29T08:30:03Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractHadith merupakan sumber kedua dalam syariat Islam. Mempelajari ilmu Hadith penting kerana ia merupakan ilmu yang berperanan bagi memelihara kesucian hadith yang diaplikasikan dalam kehidupan. Justeru itu, artikel ini bertujuan mengkaji pendekatan pen-gajaran yang boleh diaplikasikan bagi kursus Ulum Hadith yang ditawarkan di institusi pengajian tinggi awam (UA) di Malaysia dan mengenalpasti ruang dan peluang untuk mem-beri nafas baru terhadap pendekatan dalam pengajaran dan pembelajaran Ulum Hadith. Kajian ini menggunakan kaedah analisis dokumen dan artikel yang berkaitan dengan pendidikan, Pengajian Islam, serta pendekatan dalam pengajaran. Hasil tinjauan mendapati antara pendekatan penting dalam pengajaran kursus Ulum Hadith di institusi pengajian tinggi awam adalah pensyarah hendaklah berperanan sebagai muallim, menghasilkan pembelajaran yang bermakna dengan pengajaran berpusatkan pelajar, menggunakan pendekatan eklektik iaitu dengan menggabungkan semua atau sebahagian daripada ciri-ciri sesuatu kaedah ke dalam kaedah yang baru, menggunakan jadual dan gambarajah di dalam pembelajaran, menguasai antara empat kemahiran pedagogi Rasulullah SAW, dan melaksanakan pembelajaran aktif. Kajian diharapkan dapat membantu penambahbaikan sistem pengajaran kursus Ulum Hadith di institusi pengajian tinggi awam Malaysia.en_US
dc.identifier.epage129
dc.identifier.issn1823-4356
dc.identifier.issue14
dc.identifier.spage97
dc.identifier.urihttp://jmqs.usim.edu.my/index.php/jmqs/article/view/100
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/14910
dc.identifier.volume13
dc.languageMalay
dc.publisherUniversiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.ispartofJournal of Ma alim Al-Qur an Wa Al-Sunnahen_US
dc.sourceOpen Journal System
dc.subjectUlum Hadithen_US
dc.subjectpendekatan pengajaranen_US
dc.subjectIPTAen_US
dc.subjectpengajian Islamen_US
dc.titlePengajaran Kursus Ulum Hadith di Institusi Pengajian Tinggi Awam: Tinjauan Literasi Terhadap Pendekatan Pengajaran Masa Kinien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Journal of Maalim alQurʾan wa alSunnah_Vol 13 No 14 (2017)_Pengajaran Kursus Ulum Hadith di Institusi Pengajian Tinggi Awam_ Tinjauan Literasi Terhadap Pendekatan Pengajaran Masa Kini.pdf
Size:
367.8 KB
Format:
Adobe Portable Document Format