Options
The Ability To Translate Arabic Vocabulary Among Stam Student
Journal
Sains Humanika
Date Issued
2020
Author(s)
Izzah Syakirah Maaruf
Rosni Samah
DOI
https://doi.org/10.11113/sh.v12n3.1712
Abstract
Pelajar sekolah agama telah mempelajari bahasa Arab sejak dari tingkatan satu lagi sehinggalah ke tingkatan enam Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM(. Dalam masa enam tahun sudah tentu mereka dapat menguasai bahasa Arab dengan baik. Namun begitu terdapat kajian yang membincangkan tentang kelemahan mereka. Oleh itu kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kebolehan menterjemah kosa kata yang terdiri daripada kata nama, kata kerja, dan penanda wacana dalam kalangan pelajar tingkatan enam, di salah sebuah sekolah agama negeri Selangor. Pengkaji menggunakan analisis diskriptif bagi mendapatkan min. Seramai 80 orang responden telah dipilih secara tidak rawak untuk menjawab set soalan dengan menterjemahkan 66 kosa kata Arab yang dipilih daripada buku teks pembelajaran STAM. Hasil analisis menunjukkan bahawa kebolehan terjemahan responden bagi kata nama, kata kerja, dan penanda wacana adalah pada lemah. Kajian ini mencadangkan latihan penterjemahan hendaklah dijalankan secara berkala kepada pelajar sama ada di dalam bilik darjah mahupun aktiviti kokurikulum.
Subjects
File(s)
Loading...
Name
The Ability to Translate Arabic Vocabulary among STAM Student.pdf
Size
664.27 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):d80b560985a5a127ecc3e4977439d185