Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Conferences
  4. E-PROCEEDING POSTGRADUATE RESEARCH CONFERENCE (PRC)
  5. 2023 PRC
  6. Kombinasi Teori Ausubel dan Indikator Faham Ilmu Bayan (TA+IFIB) untuk Pembelajaran Ilmu Balaghah Bagi Pelajar bukan Penutur Jati Bahasa Arab
 
  • Details
Options

Kombinasi Teori Ausubel dan Indikator Faham Ilmu Bayan (TA+IFIB) untuk Pembelajaran Ilmu Balaghah Bagi Pelajar bukan Penutur Jati Bahasa Arab

Date Issued
2024
Author(s)
Wazzainab Binti Ismail
Rosni Samah 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Azlan Bin Shaiful Baharum
Abstract
Pelajar bukan penutur jati bahasa Arab memberi gambaran bahawa mereka memerlukan bantuan
dalam pembelajaran bahasa Arab. Terutamanya ilmu Balaghah yang kompleks dan berlapis makna semantik. Terdapat kriteria Teori Ausubel menyatakan tentang proses menggabungkan dan mengaitkan maklumat semasa dengan pengetahuan sedia ada yang telah dimiliki oleh pelajar. Justeru, teori ini dapat menggalakkan pelajar memikirkan ilmu sedia ada iaitu Nahu, Saraf dan Dalalat yang dipelajari dan seterusnya menggunakan semula maklumat tersebut semasa aktiviti pembelajaran ilmu Balaghah. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menjawab persoalan dan masalah pelajar yang masih lemah untuk memahami ilmu Balaghah. Objektif kajian adalah untuk mengkaji hubungan teori Ausubel dan indikator faham ilmu Bayan (TA+IFIB) untuk pembelajaran ilmu balaghah bagi pelajar bukan penutur jati bahasa Arab. Seterusnya membina kerangka Kombinasi Teori Ausubel dan indikator faham ilmu Bayan (TA+IFIB) untuk pembelajaran ilmu balaghah bagi pelajar bukan penutur jati bahasa Arab. Metodologi kajian kualitatif adalah melalui analisis dokumen. Dapatan kajian menjelaskan bahawa terdapat hubungan yang jelas terjalin antara teori Ausubel dan indikator faham ilmu Bayan (TA+IFIB) sebagai usaha membantu pembelajaran ilmu Balaghah bagi pelajar bukan penutur jati bahasa Arab. Kerangka Kombinasi Teori Ausubel dan indikator faham ilmu Bayan (TA+IFIB) memperlihat aplikasi teori kepada penggunaan ilmu yang penting iaitu Nahu, Saraf dan Dalalat untuk menguasai ilmu Balaghah. Kajian merumuskan bahawa ulamak terdahulu menyimpulkan satu situasi yang mapan dalam ilmu. Manakala pakar pendidikan muttakhir menghasilkan dapatan teori daripada ilmu-ilmu yang telah disimpulkan oleh para ulamak terdahulu. Kajian ini berharap dapat membantu pelajar bukan penutur jati bahasa Arab untuk lebih bersemangat dalam penguasaan ilmu Balaghah.
Subjects

kombinasi; Ausubel; i...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Kombinasi Teori Ausubel dan Indikator Faham Ilmu Bayan (TA+IFIB) untuk Pembelajaran Ilmu Balaghah Bagi Pelajar bukan Penutur Jati Bahasa Arab.pdf

Size

8.97 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):1ec91810b57d038d51a7ad1205c49439

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia