Publication:
Penerimaan Teknologi Massive Open Online Course(MOOC) Di Kalangan Pelajar Di UKM: Satu Kajian Rintis

dc.contributor.authorNor Hafiza Haronen_US
dc.contributor.authorSupyan Hussinen_US
dc.contributor.authorAhmad Rizal Yusoffen_US
dc.date.accessioned2024-05-30T01:44:51Z
dc.date.available2024-05-30T01:44:51Z
dc.date.issued2020-05
dc.descriptionVol. 5 No. 1 (2020): Jurnal Sains Insanien_US
dc.description.abstractDewasa ini, pembelajaran atas talian telah menjadi kaedah utama dalam pengajaran dan pembelajaran terutama di institusi pengajian tinggi. Beberapa tahun yang lalu telah dilihat kemunculan platform MOOC atau Massive Open Online Course yang menjadi tren untuk kaedah pembelajaran secara jarak jauh. Secara amnya, MOOC disarankan oleh Kementerian Pendidikan dan terdapat dalam agenda negara yang dikemukakan dalam Rancangan Malaysia ke-11 (2016-2020). Pelan ini dijangka akan dimanfaatkan oleh institusi pengajian tinggi untuk mewujudkan Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) dalam era globalisasi. Oleh yang demikian, kajian ini akan mengkaji penerimaan teknologi MOOC di kalangan pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dengan menggunakan Model Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). Data kajian telah dikumpulkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS. Beberapa pembolehubah yang digunakan adalah; jangkaan prestasi (performance expectancy), jangkaan usaha (effort expectancy), pengaruh sosial (social influence), keadaan kemudahan (facilitating conditions) dan niat tingkah laku (behavioural intention). Kajian ini mendapati bahawa kesemua pembolehubah UTAUT yang digunakan dalam kajian didapati mempunyai hubungan positif ke atas niat tingkah laku untuk menggunakan MOOC sebagai platform pembelajaran dalam talian. Hasil kajian ini amat berguna untuk memahami MOOC bagi semua pelajar yang mengaplikasikan teknologi ini sebagai platform pembelajaran mayaen_US
dc.identifier.citationHaron, N. H., Hussin, S., & Yusoff, A. R. (2020). Penerimaan Teknologi Massive Open Online Course (Mooc) Di Kalangan Pelajar Di UKM: Satu Kajian Rintis: Teknologi. Sains Insani, 5(1), 142-147. https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol5no1.142en_US
dc.identifier.doi10.33102/sainsinsani.vol5no1.142
dc.identifier.epage147
dc.identifier.issneISSN 0127-7871
dc.identifier.issue1
dc.identifier.spage142
dc.identifier.urihttps://sainsinsani.usim.edu.my/index.php/sainsinsani/article/view/142
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/15203
dc.identifier.volume5
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUSIM Pressen_US
dc.relation.ispartofJurnal Sains Insanien_US
dc.subjectpembelajaran, MOOC, UTAUT, institusi pengajian tinggi, Pembelajaran Sepanjang Hayat.en_US
dc.titlePenerimaan Teknologi Massive Open Online Course(MOOC) Di Kalangan Pelajar Di UKM: Satu Kajian Rintisen_US
dc.title.alternativeThe Acceptance of Massive Open Online Learning (MOOC) among UKM Students: A Prelimenary Studen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Penerimaan Teknologi Massive Open Online Course (Mooc) Di Kalangan Pelajar Di UKM Satu Kajian Rintis.pdf
Size:
337.92 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description: