Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Conferences
  4. INTERNATIONAL ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM CONFERENCE (I-iECONS)
  5. 2023 I-iECONS
  6. Piagam Pelanggan dalam Pengurusan Persijilan Halal di Jakim Menurut Perspektif Islam
 
  • Details
Options

Piagam Pelanggan dalam Pengurusan Persijilan Halal di Jakim Menurut Perspektif Islam

Date Issued
2023
Author(s)
Madihatun binti Zainuddin
Mohamad Dininazmi bin Sabri
Azwanis binti Azemi
Adila binti Abdullah
DOI
10.33102/iiecons.v10i1.47
Abstract
Pemprosesan Persijilan Halal merupakan salah satu tema yang terdapat di dalam salah satu Piagam Pelanggan (PP) di Jakimdi mana ia merupakan janji yang diberikan kepada pemohon dalam tempoh tertentu untuk menyiapkan Sijil Halal. Dalam merealisasikan sebuah pengurusan yang baik dalam sesebuah organisasi, amat penting untuk staf di dalam organisasi peka terhadap janji yang diberikanseperti mana yang termaktub dalam PP mereka. PP ialah pernyataan secara bertulis oleh organisasi untuk memberikan perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan bagi memenuhi keperluan masyarakat khususnya kepada pelanggan yang berurusan dalam mana-mana organisasi. Oleh itu, untuk mengenalpasti setiap permasalahan yang dihadapi dalam pengurusan ini, amat penting sekali organisasi tersebut mendapatkan maklumbalas daripada pelanggan. Dari situ, organisasi dapat membuat penambahbaikan dan perancangan-perancangan strategik yang lain. Justeru, kajian dalam penulisan ini adalah untuk menganalisis maklumbalas daripada masyarakat terhadap janji yangdiberikanoleh Jakim dalam urusan pengurusan persijilan halal. Fokus maklumbalas dalam kajian ini adalah maklumbalas pengaduan awam (PA). Permasalahan yang timbul adalah apabila terdapat sesetengan organisasi mengabaikan janji yang diutarakan dalam PP mereka. Ini dapat dilihat melalui maklumbalas PA yangdiberikanolehmasyarakat. Kepentingan kajian ini adalah dapat mengetengahkan akan pentingnya perlaksanaan PP yang berkualiti khususnya dari sudut perspektif Islam dalam pengurusan persijilan halal di Jakim. Kajian berbentuk kualitatif ini menggunakan metod temubual sebagai metod utama, di mana staf daripada Jakim akan ditemubual untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan. Selain
663itu, metod dokumentasi juga digunakan seperti laporan bertulis di dalam portal Jakim bagi menguatkan lagi data tembual yang diperolehi. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti proses persijilan halal itu dilaksanakan berdasarkan maklumbalas PA. Hasil dapatan mendapati bahawa pengurusan yang baik dalam sesebuah organisasi dapat berjalan dengan lancar apabila mekanisme maklumbalas diketengahkan iaitu maklumbalas PA. Situasi ini sekaligus mencapai matlamat yang dikehendaki dalam PP yang dirangka iaitu mencapai kepuasan pelanggan melalui janji yang ditunaikan dengan baik, bertanggungjawab dan beramanah. Ia selaras dengan pandangan Islam seperti menepati dengan maqāṣid al-sharī‘ah (MS), maslahah ammah(MA) dan amar ma‘rūf nahī munkar (AMNM)
Subjects

Piagam pelanggan, Per...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Piagam Pelanggan dalam Pengurusan Persijilan Halal di Jakim Menurut Perspektif Islam.pdf

Size

465.29 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):a624f50db3d6a20f69519149b26eb43d

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia