Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. USIM Journals
  3. Al-Azkiya : International Journal Languages and Education
  4. Keberkesanan Aplikasi Wordwall dalam Pengajaran dan Pembelajaran Gaya Bahasa Seloka Boros dan Jimat bagi Pelajar Tingkatan 4
 
  • Details
Options

Keberkesanan Aplikasi Wordwall dalam Pengajaran dan Pembelajaran Gaya Bahasa Seloka Boros dan Jimat bagi Pelajar Tingkatan 4

Journal
Al-Azkiyaa–International Journal of Language and Education
Date Issued
2023-04
Author(s)
Evelyn Anak Sili
Norazimah Zakaria
DOI
10.33102/alazkiyaa45
Abstract
Kajian “Keberkesanan Aplikasi Wordwall dalam Pengajaran dan Pembelajaran Gaya Bahasa Seloka Boros dan Jimat bagi Pelajar Tingkatan 4” menumpukan kepada fungsi atau kelebihan teknologi ini dalam membantu guru menjalankan pengajaran dalam kelas. Kajian ini dilaksanakan dengan menggunakan Teori Kecerdasan Pelbagai (Verbal-Linguistik). Kajian terdiri daripada dua objektif iaitu pertama melihat kepada fungsi dan kelebihan aplikasi Wordwall dalam pengajaran dan pembelajaran gaya bahasa Seloka Boros dan Jimat. Objektif kedua pula melihat kepada keberkesanan penggunaan aplikasi ini dalam sesi pengajaran dan pembelajaran dalam kelas berdasarkan Teori Kecerdasan Pelbagai (Verbal-Linguistik). Kajian ini melibatkan tujuh responden yang terdiri daripada dua orang guru dan lima orang pelajar Tingkatan Empat yang mengambil subjek Kesusasteraan Melayu. Kajian ini merupakan kajian kualitatif iaitu melalui kaedah deskriptif, temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Data kajian dikumpul dengan membuat sesi temu bual bersamadua orang guru, pemerhatian berdasarkan senarai semak serta menganalisis lembaran kerja yang telah disiapkan oleh pelajar. Analisis daripada dapatan kajian mendapati bahawa guru menggalakkan penggunaan teknologi dalam pengajaran subjek Kesusasteraan Melayu bagi meningkatkan kefahaman pelajar dalam sesebuah topik yang diajar. Kefahaman pelajar juga dapat dilihat dengan jelas sebelum dan selepas penggunaan aplikasi Wordwall dalam pengajaran gaya bahasa Seloka Boros dan Jimat. Terbukti bahawa pelajar lebih menyukai dan memahami isi pembelajaran hasil daripada lembaran kerja yang diberi. Pelajar juga dilihat menerapkan teori Verbal-Linguistik semasa sesi pembelajaran berlaku sama ada secara lisan atau tulisan. Melalui dapatan kajian diharapkan agar dapat membantu dalam meningkatkan kualiti pengajaran guru di dalam kelas.
Subjects

Keberkesanan, Aplikas...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Keberkesanan Aplikasi Wordwall dalam Pengajaran dan Pembelajaran Gaya Bahasa Seloka Boros dan Jimat bagi Pelajar Tingkatan 4.pdf

Size

964.41 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):e2e72641287d94c11a48c1664288dde1

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia