Publication: Pembangunan Kerangka Indikator Pemikiran Pelajar IPT dalam Pembelajaran dalam Talian
dc.contributor.author | Mohd Razimi Husin | |
dc.contributor.author | Bahbibi Rahmatullah | |
dc.contributor.author | Saripah Salbiah Syed Abdul Azziz | |
dc.contributor.author | Tajul Rosli Shuib | |
dc.contributor.author | Rozita Yahaya | |
dc.contributor.author | Abd Hakim Mohad | |
dc.contributor.author | Ismail Mohd Ali | |
dc.date.accessioned | 2024-11-18T02:24:39Z | |
dc.date.available | 2024-11-18T02:24:39Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.description | E-Proceedings of 7th International Seminar on Philosophy, Civilisations, Ethics, and Islamic Turath (I-STET) 2024 “Sustaining Islamic Heritage, Upholding Philosophy, Spearheading Civilisations and Immersing in Culture” / editor: Ros Aiza Mohd Mokhtar, Farah Laili Muda @ Ismail, Latifah Abdul Latiff, Nuruliza Roslan 15 – 16 Oktober 2024 ( Hibrid) Anjuran :Pusat Pengajian Teras & Institut Sains Islam (USIM) Dengan Kerjasama : Universiti Islam Sultan Sharif Ali, Universiti Islam Selangor, Persatuan Sejarah Malaysia, dan Yayasan PEACE | |
dc.description.abstract | Sebahagian daripada pelajar pengajian tinggi akan menghadiri kuliah bersemuka dan dalam talian. Bagaimanapun, kajian berkaitan menunjukkan 45 peratus pelajar masih berminat untuk belajar dalam talian. Penyelidikan oleh United Nations Children's Fund dan United Nations Population Fund mendapati 20% pelajar hilang minat untuk belajar disebabkan masalah yang dialami semasa pembelajaran dalam talian. Kurangnya motivasi untuk belajar akan menjejaskan pencapaian mereka. Keprihatinan terhadap perubahan persekitaran memberi kesan negatif kepada psikologi pelajar dari segi kognitif, tingkah laku, dan emosi. Oleh itu, kajian perlu dijalankan untuk mengenal pasti indikator psikologi yang mempengaruhi pembelajaran pelajar Pengajian Tinggi. Penyelidikan ini merupakan kajian yang menggunakan teknik perpustakaan dan tinjauan. Seramai 207 pelajar di negeri Perak dan Negeri Sembilan telah dipilih melalui persampelan rawak. Penyelidikan ini akan menghasilkan rangka kerja indikator psikologi dan pembelajaran yang mempengaruhi pembelajaran pelajar dalam menggunakan kaedah pembelajaran teradun. Hasil daripada analisis Item Pemikiran menunjukkan bahawa, kesemua 12 indikator mendapat skor min yang tinggi iaitu melebihi 4 daripada 5 skala. Rangka kerja ini diharapkan dapat dimanfaatkan oleh badan pendidikan melalui tindakan susulan bagi memastikan sistem pendidikan yang disediakan berkualiti tinggi, memenuhi aspirasi negara ke arah menghasilkan penambahbaikan dalam aspek bersesuaian mengikut keperluan pelajar. | |
dc.identifier.citation | Ros Aiza Mohd Mokhtar, Farah Laili Muda @ Ismail, Latifah Abdul Latiff, & Nuruliza Roslan (2024). International Seminar on Philosophy, Civilisations, Ethics, and Islamic Turath (I-STET) 2024 . Penerbit USIM. | |
dc.identifier.isbn | e ISBN 978-629-7636-87-0 | |
dc.identifier.uri | https://istet.usim.edu.my/wp-content/uploads/2024/10/e-Proceedings-ISTET-2024_full_24102024.pdf | |
dc.identifier.uri | https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/25024 | |
dc.language.iso | ms | |
dc.publisher | Penerbit USIM | |
dc.relation.conference | Seminar Antarabangsa Falsafah, Tamadun, Etika dan Turath Islami Kali Ke-7 (I-Stet) 2024 | |
dc.relation.isbn | e ISBN 978-629-7636-87-0 | |
dc.subject | Pemikiran | |
dc.subject | Pembangunan Kerangka | |
dc.subject | Pembelajaran Teradun | |
dc.title | Pembangunan Kerangka Indikator Pemikiran Pelajar IPT dalam Pembelajaran dalam Talian | |
dc.type | text::conference output::conference proceedings::conference paper | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.endPage | 377 | |
oaire.citation.startPage | 373 | |
oairecerif.author.affiliation | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# | |
oairecerif.author.affiliation | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# | |
oairecerif.author.affiliation | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# | |
oairecerif.author.affiliation | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# | |
oairecerif.author.affiliation | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# | |
oairecerif.author.affiliation | usim | |
oairecerif.author.affiliation | #PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE# |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Pembangunan Kerangka Indikator Pemikiran Pelajar IPT dalam Pembelajaran dalam Talian.pdf
- Size:
- 204.67 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.71 KB
- Format:
- Item-specific license agreed to upon submission
- Description: