Publication:
Pembangunan Kerangka Indikator Pemikiran Pelajar IPT dalam Pembelajaran dalam Talian

dc.contributor.authorMohd Razimi Husin
dc.contributor.authorBahbibi Rahmatullah
dc.contributor.authorSaripah Salbiah Syed Abdul Azziz
dc.contributor.authorTajul Rosli Shuib
dc.contributor.authorRozita Yahaya
dc.contributor.authorAbd Hakim Mohad
dc.contributor.authorIsmail Mohd Ali
dc.date.accessioned2024-11-18T02:24:39Z
dc.date.available2024-11-18T02:24:39Z
dc.date.issued2024
dc.descriptionE-Proceedings of 7th International Seminar on Philosophy, Civilisations, Ethics, and Islamic Turath (I-STET) 2024 “Sustaining Islamic Heritage, Upholding Philosophy, Spearheading Civilisations and Immersing in Culture” / editor: Ros Aiza Mohd Mokhtar, Farah Laili Muda @ Ismail, Latifah Abdul Latiff, Nuruliza Roslan 15 – 16 Oktober 2024 ( Hibrid) Anjuran :Pusat Pengajian Teras & Institut Sains Islam (USIM) Dengan Kerjasama : Universiti Islam Sultan Sharif Ali, Universiti Islam Selangor, Persatuan Sejarah Malaysia, dan Yayasan PEACE
dc.description.abstractSebahagian daripada pelajar pengajian tinggi akan menghadiri kuliah bersemuka dan dalam talian. Bagaimanapun, kajian berkaitan menunjukkan 45 peratus pelajar masih berminat untuk belajar dalam talian. Penyelidikan oleh United Nations Children's Fund dan United Nations Population Fund mendapati 20% pelajar hilang minat untuk belajar disebabkan masalah yang dialami semasa pembelajaran dalam talian. Kurangnya motivasi untuk belajar akan menjejaskan pencapaian mereka. Keprihatinan terhadap perubahan persekitaran memberi kesan negatif kepada psikologi pelajar dari segi kognitif, tingkah laku, dan emosi. Oleh itu, kajian perlu dijalankan untuk mengenal pasti indikator psikologi yang mempengaruhi pembelajaran pelajar Pengajian Tinggi. Penyelidikan ini merupakan kajian yang menggunakan teknik perpustakaan dan tinjauan. Seramai 207 pelajar di negeri Perak dan Negeri Sembilan telah dipilih melalui persampelan rawak. Penyelidikan ini akan menghasilkan rangka kerja indikator psikologi dan pembelajaran yang mempengaruhi pembelajaran pelajar dalam menggunakan kaedah pembelajaran teradun. Hasil daripada analisis Item Pemikiran menunjukkan bahawa, kesemua 12 indikator mendapat skor min yang tinggi iaitu melebihi 4 daripada 5 skala. Rangka kerja ini diharapkan dapat dimanfaatkan oleh badan pendidikan melalui tindakan susulan bagi memastikan sistem pendidikan yang disediakan berkualiti tinggi, memenuhi aspirasi negara ke arah menghasilkan penambahbaikan dalam aspek bersesuaian mengikut keperluan pelajar.
dc.identifier.citationRos Aiza Mohd Mokhtar, Farah Laili Muda @ Ismail, Latifah Abdul Latiff, & Nuruliza Roslan (2024). International Seminar on Philosophy, Civilisations, Ethics, and Islamic Turath (I-STET) 2024 . Penerbit USIM.
dc.identifier.isbne ISBN 978-629-7636-87-0
dc.identifier.urihttps://istet.usim.edu.my/wp-content/uploads/2024/10/e-Proceedings-ISTET-2024_full_24102024.pdf
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/25024
dc.language.isoms
dc.publisherPenerbit USIM
dc.relation.conferenceSeminar Antarabangsa Falsafah, Tamadun, Etika dan Turath Islami Kali Ke-7 (I-Stet) 2024
dc.relation.isbne ISBN 978-629-7636-87-0
dc.subjectPemikiran
dc.subjectPembangunan Kerangka
dc.subjectPembelajaran Teradun
dc.titlePembangunan Kerangka Indikator Pemikiran Pelajar IPT dalam Pembelajaran dalam Talian
dc.typetext::conference output::conference proceedings::conference paper
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage377
oaire.citation.startPage373
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
oairecerif.author.affiliationusim
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Pembangunan Kerangka Indikator Pemikiran Pelajar IPT dalam Pembelajaran dalam Talian.pdf
Size:
204.67 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed to upon submission
Description:

Collections