Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Staff Publications
  3. Other Publications
  4. Dimensi Pelajar Terhadap Penggunaan Aplikasi Teknologi Maklumat Dalam Kursus Murajaah Al-Quran: Kajian Terhadap Pelajar Program Sarjana Muda Qiraat Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
 
  • Details
Options

Dimensi Pelajar Terhadap Penggunaan Aplikasi Teknologi Maklumat Dalam Kursus Murajaah Al-Quran: Kajian Terhadap Pelajar Program Sarjana Muda Qiraat Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Journal
International Journal of Advanced Research in Education and Society
ISSN
2682-8138
Date Issued
2024
Author(s)
Hayati Hussin 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abdul Rahim Ahmad
Muhammad Hafiz Saleh 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Rohana Zakaria
Noor Hafizah Mohd Haridi
Abdul Rahman Abdul Ghani
DOI
https://doi.org/10.55057/ijares.2024.6.4.8
Abstract
Seiring dengan perkembangan semasa teknologi abad ke-21 ini, penggunaan aplikasi teknologi multimedia (ATM) dalam sektor pendidikan berpotensi untuk melahirkan pelajar yang berpengetahuan, berkemahiran serta berdaya saing. Kepelbagaiaan ATM dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran mampu melahirkan generasi al-Quran yang cemerlang dalam pelbagai bidang. Justeru kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan ATM dalam kursus Murajaah Al-Quran bagi program Sarjana Muda Qiraat dengan kepujian. Kajian ini merupakan kajian kualitatif yang berbentuk kajian kes melalui temu bual kumpulan fokus (FGD) digunakan kerana ia menepati objektif kajian. Hasil kajian kmendapati kebanyakkan pelajar menggunakan ATM dalam kursus Murajaah Al-Quran. Terdapat 27 daripada 32 orang pelajar iaitu mewakili 84% daripada jumlah keseluruhan pelajar. Adapun baki pelajar pula iaitu 5 daripada 32 orang mewakili 16% mengatakan mereka tidak menggunakan ATM. Terdapat pelbagai platform ATM yang digunakan oleh pelajar seperti Smart Quran, QuranPro, App Quran Memorization, Quran Memorization Test, Al-Quran Android, Apps dan Tarteel Di antara cabaran utama yang terpaksa dihadapi oleh pelajar menggunakan ATM ialah kekangan capaian internet, tidak fokus, lalai dan leka. ATM juga memberi impak yang positif dalam kursus murajaah al-Quran seperti mudah, membantu dan senang mengulang, Kajian ini memberi implikasi penting kepada Universiti Sains Islam Malaysia, Universiti awan dan swasta serta Intitusi pengajian Tahfiz di Malaysia secara umumnya ke arah pembentukan generasi al-Quran yang lebih mantap dan berkualiti dalam menguasai hafazan al-Quran dan teknologi maklumat.
Subjects

: Sarjana Muda Pengaj...

Universiti Sains Isla...

Aplikasi Teknologi Mu...

Pengajaran dan Pembel...

Murajaah AlQuran

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Dimensi Pelajar Terhadap Penggunaan Aplikasi Teknologi Maklumat Dalam Kursus Murajaah Al-Quran.pdf

Size

139.33 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):66f7bc172768a8e3e0e136b850df736a

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia