Publication:
Ruqyah Syariyyah Dan Regulasi Emosi Anak-Anak Autisme

dc.contributor.authorNoornajihan Jaafaren_US
dc.contributor.authorRezki Perdani Sawaien_US
dc.contributor.authorJoki Perdani Sawaien_US
dc.contributor.authorSiti Ramna Kamarududinen_US
dc.date.accessioned2024-05-30T07:12:57Z
dc.date.available2024-05-30T07:12:57Z
dc.date.issued2020-10-29
dc.descriptionProceedings of the 7th International Prophetic Conference (SWAN) 2020 FPQS,Universiti Sains Islam Malaysia, 29-30 October 2020 Paper No. BM020 401 - 414en_US
dc.description.abstractStatistik menunjukkan terdapat peningkatan bilangan kanak-kanak yang didiagnos mengalami masalah autisme di Malaysia iaitu ratio seorang dalam 100 orang kanak-kanak. Secara umum, autisme merujuk kepada ketidakseimbangan yang berlaku kepada sistem otak dan sistem saraf yang menyebabkan ketidakupayaan dalam berbahasa, tingkah laku dan interaksi sosial. Lazimnya kanak-kanak autisme perlu mendapatkan rawatan klinikal. Kajian ini meneroka kaedah rawatan alternatif, iaitu melalui pelaziman bacaan ruqyah syariyyah kepada kanak-kanak autisme mengikut prosedur tertentu melalui pembacaan sendiri atau dibacakan kepada mereka. Objektif kajian ini ialah untuk mengenal pasti masalah emosi dan tingkah laku yang dihadapi oleh kanak-kanak autisme, mengetahui sejauhmana amalan dan pelaksanaan ayat bacaan ruqyah syariyyah diamalkan, cabaran yang dihadapi dalam pelaksanaan rawatan tersebut, dan kesan bacaan ruqyah dalam meregulasi emosi dan tingkah laku kanak kanak autisme. Kajian kes ini menggunakan temubual (guru) dan pemerhatian (murid). Peserta kajian adalah seramai lima orang guru dan empat orang murid autisme. Dua orang murid dikenal pasti sebagai low functioning dan dua orang murid lagi dalam kategori high functioning. Lokasi kajian ialah di Pusat Pendidikan Quran bagi Anak-Anak Istimewa (Yayasan Faqeh). Dapatan kajian mendapati bahawa pelaziman bacaan ruqyah syariyyah dengan prosedur pelaksanaan tertentu kepada kanak-kanak autisme membantu mereka dalam meregulasi emosi dan seterusnya tingkah laku mereka. Justeru, rawatan alternatif bagi kanak-kanak autisme melalui pelaziman bacaan ruqyah syariyyah amat disarankan.en_US
dc.identifier.issn2756-8156
dc.identifier.uriwww.penerbit.usim.edu.my
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/17219
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.conferenceProceedings of the 7th International Prophetic Conference (SWAN) 2020en_US
dc.subjectRawatan Alternatif,en_US
dc.subjectAutisme,en_US
dc.subjectRuqyah Syariyyah,en_US
dc.subjectRegulasi Emosi.en_US
dc.titleRuqyah Syariyyah Dan Regulasi Emosi Anak-Anak Autismeen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
BM020 - Ruqyah Syariyyah Dan Regulasi Emosi Anak-Anak Autisme.pdf
Size:
374.23 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Ruqyah Syariyyah Dan Regulasi Emosi Anak-Anak Autisme
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections