Publication:
Kualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islam

dc.contributor.authorAbu Bakar Hameden_US
dc.contributor.authorMohd Fauzwadi Mat Alien_US
dc.contributor.authorMuhammad Hashimen_US
dc.contributor.authorHisham Sabrien_US
dc.date.accessioned2024-05-29T08:20:31Z
dc.date.available2024-05-29T08:20:31Z
dc.date.issued2005
dc.description.abstractKajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan kualiti perkhidmatan dan kepuasan pelanggan dalam sistem perbankan Islam. Kajian ini memilih dua buah bank utama yang mengamalkan sistem perbankan Islam di Malaysia iaitu Bank Islam dan Bank Muamalat Sebanyak 200 borang soal selidik diedarkan, masing-masing 100 responden bagi setiap bank. Data yang dikutip telah dianalisis menggunakan program Statistical package for social science (SPSS). Analisis diskriptif menunjukkan skor min kepuasan pelanggan adalah tinggi begitu juga skor min bagi keseluruhan dimensi kualiti perkhidmatan. Ujian kolerasi mendapati terdapat hubungan yang signifikan di antara pembolehubah-pembolehubah yang terlibat. Analisis regrasi berganda menunjukkan pembolehubah-pembolehubah kualiti perkhidmatan menerangkan 61.4 peratus varian dalam kepuasan pelanggan. Secara amnya, pelanggan berpuas hati terhadap kualiti perkhidmatan yang disediakan oleh institusi perbankan Islam. Oleh itu, pihak perbankan Islam seharusnya memberikan perhatian yang khusus dan prihatin kepada pelanggan, menonjolkan kemudahan dari segi fizikal, peralatan dan penampilan kakitangan serta berkeinginan untuk membantu dan menaikkan imej institusi perbankan Islam.
dc.identifier.epage170
dc.identifier.issn1823-075X
dc.identifier.issue1
dc.identifier.spage151
dc.identifier.urihttp://jmifr.usim.edu.my/index.php/jmifr/article/view/42
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/14539
dc.identifier.volume2
dc.languageMalay
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.ispartofThe Journal of Muamalat and Islamic Finance Research
dc.sourceOpen Journal Systems
dc.subjectKualiti perkhidmatanen_US
dc.subjectKepuasan pelangganen_US
dc.subjectPerbankan Islamen_US
dc.titleKualiti Perkhidmatan dan Kepuasan Pelanggan dalam Perbankan Islamen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Kualiti Perkhidmatan Dan Kepuasan Pelanggan Dalam Perbankan Islam.pdf
Size:
18.22 MB
Format:
Adobe Portable Document Format