Publication:
Kebimbangan Terhadap Pencapaian Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar

dc.contributor.authorNur Ain Mustafaren_US
dc.contributor.authorAbdul Rashid Abdul Azizen_US
dc.contributor.authorNurun Najihah Musaen_US
dc.date.accessioned2024-05-31T02:38:01Z
dc.date.available2024-05-31T02:38:01Z
dc.date.issued2022-12
dc.descriptionE-Proceeding (Extended Abstract) SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022 : “Memimpin Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli”/ Editor: Nuradli Ridzwan Shah Mohd Dali , Irwan Mohd Subri , Siti Rubaini Mat. 1 December 2022 I Venue: Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, USIM Organized by Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sains Islam Malaysia (PKAUSIM), Faculty of Syariah and Law, USIM and the Institute of Fatwa and Halal (iFFAH)en_US
dc.description.abstractPencapaian akademik yang baik melambangkan kecemerlangan bagi setiap pelajar. Namun, dalam mencapai kecemerlangan tersebut, antara aspek penting yang harus dihadapi oleh pelajar adalah kebolehan mengawal kebimbangan menghadapi ujian. Justeru, kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara kebimbangan menghadapi ujian dan pencapaian bahasa Arab dalam kalangan pelajar tahun tiga kaunseling, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif menggunakan analisis deskriptif dan korelasi melalui perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) versi 26. Seramai 80 orang pelajar dalam lingkungan umur 18 - 26 tahun ke atas telah dipilih melalui kaedah persampelan bertujuan. Soal selidik yang dikendalikan sendiri untuk kegunaan pengumpulan data yang merangkumi Test Anxiety Inventory (TAI) dan skor pencapaian bahasa Arab dalam peperiksaan. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat korelasi yang signifikan (r (80) = .035, p <.05) antara kebimbangan menghadapi ujian dan pencapaian bahasa Arab dalam kalangan pelajar kaunseling tahun 3 yang dikaji. Konklusinya, kajian ini dapat memberi kesedaran dan menggalakkan pelajar membuat persediaan lebih awal sekaligus dapat mengurangkan kebimbangan menghadapi ujian. Sebaiknya pencapaian bahasa Arab ditingkatkan dengan bimbingan melalui program bimbingan dan kaunseling akademik yang harus diaktifkan di setiap fakulti terutama sebelum peperiksaan.en_US
dc.identifier.epage166
dc.identifier.isbne-ISBN: 9789670001807
dc.identifier.spage161
dc.identifier.urihttps://pkausim.usim.edu.my/wp-content/uploads/2022/12/Prosiding-EA_2022.pdf
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18704
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit USIMen_US
dc.relation.conferenceE-Proceeding (Extended Abstract) SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022en_US
dc.titleKebimbangan Terhadap Pencapaian Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajaren_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Kebimbangan Terhadap Pencapaian Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar.pdf
Size:
190.76 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description: