Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Seminars
  4. Seminar Antarabangsa Islam dan Sains (SAIS)
  5. 2022 SAIS
  6. Pembangunan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Gamifikasi bagi Pendidikan Tahfiz dalam Mempelbagaikan Metodologi Pengulangan Al-Quran
 
  • Details
Options

Pembangunan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Gamifikasi bagi Pendidikan Tahfiz dalam Mempelbagaikan Metodologi Pengulangan Al-Quran

Date Issued
2022
Author(s)
Abd Muhaimin Ahmad 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Azman Ab. Rahman 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Muhammad Hafiz Saleh 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Zainora Daud 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Kajian ini membincangkan prosedur pembangunan Global Tahfiz Game (GTG) sebagai bahan bantu mengajar (BBM) untuk subjek mengulangkaji hafazan al-Quran bagi pelajar aliran tahfiz berasaskan konsep gamifikasi. Metode kajian yang digunakan adalah komprehensif design and develope research (DDR). Analisis yang dilakukan meliputi aspek pembangunan konsep dan material, penilaian pakar, ujilari dan produk akhir. Pembangunan konsep dan material yang digunakan dalam gamifikasi ini adalah bersandarkan kepada kerangka teori mekanik, dinamik dan estetika (MDA) dengan penerapan elemen-elemen pengajian tahfiz di dalamnya. Skor guru pakar berdasarkan min bagi ujilari yang dijalankan terhadap gamifikasi ini adalah tinggi iaitu (4.85). Manakala skor ujilari yang dilakukan pada peserta di kalangan pelajar di beberapa sekolah tahfiz juga tinggi iaitu (4.45). Hasil daripada saranan dan penambahbaikan penilaian tersebut, maka dihasilkan produk akhir gamifikasi tahfiz al- Quran berasaskan permainan papan, ia telah merangkul medal emas dalam beberapa pertandingan inovasi.
Subjects

gamifikasi, tahfiz, p...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Pembangunan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Gamifikasi bagi Pendidikan Tahfiz dalam Mempelbagaikan Metodologi Pengulangan Al-Quran.pdf

Size

844.62 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):2b5402549173ac25897a5beb5633dd82

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia