Publication:
Cadangan Kaedah Hafazan Tematik Dengan Kurikulum Pendidikan Pintar Berbakat Integrasi Naqli Dan 'Aqli Kepada Murid Pintar Berbakat Di Kolej Genius Insan USIM

dc.contributor.authorMohd Zamrus Mohd Ali,en_US
dc.contributor.authorMuhammad Azan Tamar Jaya,en_US
dc.contributor.authorA’wani Aziz Nurdalila,en_US
dc.contributor.authorNurhidaya Mohamad Jan,en_US
dc.contributor.authorAwwab Abd Zaman@Bakri,en_US
dc.contributor.authorNaemah Hanim Illani Mohd Saiden_US
dc.contributor.authorIrwan Mohd Subrien_US
dc.date.accessioned2024-05-31T02:19:31Z
dc.date.available2024-05-31T02:19:31Z
dc.date.issued2021-09-09
dc.descriptionPapers In MALAY Language Date: 9 September 2021 Platform: MSTeams, USIM Nilai, Negeri Sembilan, Malaysiaen_US
dc.description.abstractUntuk merealisaikan visi Kolej GENIUS Insan (KGI), USIM iaitu menjadi pusat pembudayaan pendidikan Ilmu Naqli Aqli supaya dapat melahirkan sarjana Muslim unggul berkaliber, KGI telah meletakkan sebaik-baik asas sokongan pembentukan disiplin iaitu dengan Pendidikan al-Quran. Artikel ini menjelaskan proses pelaksanaan kaedah hafazan tematik dengan Pendidikan Pintar Berbakat Integrasi Naqli Aqli yang baru diperkenalkan pada tahun 2021. Ia dinilai daripada sudut kelebihan kaedah Tematik berbanding kaedah konvensional dan dalam masa yang sama komponen Pendidikan Murid Pintar Berbakat tidak diabaikan. Artikel ini menggunakan kaedah kajian tindakan (action research) melalui beberapa pelan tindakan yang merangkumi perancangan, pelaksanaan dan merefleksi. Hasil kajian awal mendapati kaedah hafazan tematik yang sedang diterapkan boleh meningkatkan prestasi murid di KGI agar menguasai hafazan, penulisan, pemahaman serta penghayatan cara hidup seorang Muslim berbanding kaedah konvensional atau sedia ada. Sehubungan dengan itu, kesepaduan ilmu yang diadun antara elemen Naqli dan Aqli dalam kaedah hafazan tematik adalah selari dengan pembentukan personaliti yang sempurna dan saling berintegrasi daripada aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Kata kunci: Hafazan Tematik, Integrasi Naqli Aqli, Murid Pintar Berbakat, Kolej GENIUS Insanen_US
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18486
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.conferenceE-PROSIDING SEMINAR ANTARABANGSA ISLAM DAN SAINS 2021 (SAIS 2021)en_US
dc.subjectHafazan Tematik,en_US
dc.subjectIntegrasi Naqli Aqli,en_US
dc.subjectMurid Pintar Berbakat,en_US
dc.subjectKolej GENIUS Insanen_US
dc.titleCadangan Kaedah Hafazan Tematik Dengan Kurikulum Pendidikan Pintar Berbakat Integrasi Naqli Dan 'Aqli Kepada Murid Pintar Berbakat Di Kolej Genius Insan USIMen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
33BMSA~1.PDF
Size:
753.25 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Cadangan Kaedah Hafazan Tematik Dengan Kurikulum Pendidikan Pintar Berbakat Integrasi Naqli Dan 'Aqli Kepada Murid Pintar Berbakat Di Kolej Genius Insan USIM
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections