Publication: Trend Pembelajaran Al-Quran Melalui Facebook
Loading...
Date
2021-10-06
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universiti Sains Islam Malaysia
Abstract
Kajian ini menjelaskan kaedah pembelajaran al-Quran menerusi Facebook semasa negara berhadapan dengan pandemik covid-19. Sejak Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan, pembelajaran al-Quran secara bersemuka tidak dapat dilaksanakan bagi mengekang penyebaran wabak covid-19. Oleh itu, pembelajaran al-Quran mula beralih kepada pembelajaran secara atas talian. Antara platform yang menjadi pilihan bagi tujuan pembelajaran al-Quran adalah Facebook. Sehingga kini, terdapat beberapa kelas al-Quran yang dilaksanakan menerusi Facebook dengan pendekatan yang pelbagai. Bagi menjalankan kajian ini, kaedah analisis kandungan digunakan bagi mengkaji Facebook Page yang popular dan terpilih dalam pengajaran al-Quran. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa terdapat tiga peringkat pengajaran dan pembelajaran al-Quran iaitu peringkat rendah menawarkan kelas asas mengenal dan membaca al-Quran dengan pendekatan Kaedah Iqra’ dan Kaedah Baghdadi. Kedua, peringkat pertengahan iaitu Kelas Talaqqi Al-Quran dan Bertajwid, manakala yang ketiga adalah kelas al-Quran Peringkat Tinggi iaitu Kelas Tarannum.
Description
PAPER PROCEEDINGS THE 7TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON QURAN AS FOUNDATION OF CIVILIZATION (SWAT) 2021
“ISLAMIC AND NON-REVEALED KNOWLEDGE IN FACING THE GLOBAL CHALLENGES”
6th – 7th October 2021 / 29 – 30 Safar 1443H
Faculty of Quranic and Sunnah Studies
Universiti Sains Islam Malaysia
Keywords
Trend, Pembelajaran, al-Quran, Facebook