Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Seminars
  4. Seminar Antarabangsa Islam dan Sains (SAIS)
  5. 2025 SAIS
  6. Jalinan Sosial Rentas Etnik di Sekolah Menengah Kebangsaan : Dari Perspektif Guru
 
  • Details
Options

Jalinan Sosial Rentas Etnik di Sekolah Menengah Kebangsaan : Dari Perspektif Guru

Date Issued
2025
Author(s)
Siti Nor Azhani Mohd Tohar 
Nur Izzati Nadia Mohd Dzolkifli
Universiti Sains Islam Malaysia 
Siti Nor Baya Mat Yacob 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Khadijah Muda 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Kajian ini meneliti jalinan sosial rentas etnik dalam kalangan pelajar multietnik di sekolah menengah kebangsaan di Malaysia melalui perspektif guru. Pendekatan kualitatif diaplikasikan melalui kaedah temu bual separa berstruktur secara mendalam ke atas enam orang guru sekolah menengah kebangsaan yang mempunyai pelajar pelbagai latar etnik. Dapatan kajian menunjukkan terdapat dua sub tema utama, iaitu (i) jalinan sosial akrab antara etnik yang dicirikan oleh kepercayaan bersama, sokongan emosi dan kerjasama dalam konteks akademik dan bukan akademik, dan (ii) jalinan sosial yang renggang yang dicirikan oleh komunikasi minimum dan kecenderungan memilih rakan sebangsa dalam pelbagai situasi. Corak jalinan sosial yang terbentuk ini dipengaruhi oleh faktor seperti keserasian budaya, kemampuan berbahasa, persekitaran sekolah dan pengaruh rakan sebaya. Kajian ini menekankan kepentingan mewujudkan persekitaran sekolah yang inklusif serta dasar yang responsif terhadap kepelbagaian budaya bagi meningkatkan jalinan sosial rentas etnik dalam memperkukuh perpaduan nasional.
Subjects

Pelajar multietnik

interaksi sosial

sekolah menengah

perpaduan kaum

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Jalinan Sosial Rentas Etnik di Sekolah Menengah Kebangsaan Dari Perspektif Guru.pdf

Size

374.21 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):1cd6359bc2a2b3ca703f83111eaca007

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia