Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. USIM Journals
  3. Jurnal Sains Insani
  4. Hubungan Faktor Demografi dengan Kesediaan E- Pembelajaran di Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang
 
  • Details
Options

Hubungan Faktor Demografi dengan Kesediaan E- Pembelajaran di Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang

Journal
Sains Insani
ISSN
0127-7871
Date Issued
2025-05-31
Author(s)
Artika Rasul Sulaiman
Hasmadi Hj. Hassan
Jamal Rizal Razali
DOI
10.33102/sainsinsani.vol10no1.741
Abstract
<jats:p>Kajian ini meneliti kesediaan pelajar di Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang (SMAN) terhadap e-pembelajaran. Fokus utama kajian ini adalah untuk memahami sikap pelajar terhadap penggunaan peranti digital, tahap literasi digital mereka, serta kualiti fasiliti teknologi dan akses kepada teknologi yang ada di sekolah. Dalam usaha mengumpul data yang relevan, kajian ini menggunakan soal selidik dalam talian yang menggunakan skala Likert lima mata, melibatkan seramai 450 pelajar yang dipilih secara rawak daripada populasi keseluruhan 6,851 pelajar. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan SPSS versi 25.0, dengan mengambil kira pelbagai faktor demografi seperti jantina, usia, pendapatan keluarga, pekerjaan ibu bapa, bilangan adik-beradik, lokasi kediaman, jarak ke sekolah, serta nama dan lokasi sekolah. Hasil kajian menunjukkan bahawa literasi digital pelajar adalah rendah, dengan skor min 2.13, manakala sikap mereka terhadap penggunaan peranti digital juga berada pada tahap rendah, dengan skor min 1.876. Penilaian terhadap kualiti fasiliti teknologi dan akses kepada teknologi di sekolah adalah sederhana, dengan skor min masing-masing 2.508 dan 2.530. Selain itu, faktor-faktor demografi seperti usia, jantina, nama sekolah dan pendapatan keluarga didapati mempengaruhi sikap dan tahap literasi digital pelajar. Berdasarkan hasil kajian ini, terdapat cadangan untuk melaksanakan strategi proaktif, seperti pendidikan tambahan dan sokongan teknologi, bagi meningkatkan kesediaan pelajar terhadap e-pembelajaran serta memperkasakan pendidikan yang lebih inklusif di kalangan pelajar.
(Kata kunci: e-Pembelajaran, sikap, literasi, fasiliti, akses)</jats:p>
Subjects

(Kata kunci: e-Pembel...

sikap

literasi

fasiliti

akses)

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Hubungan Faktor Demografi dengan Kesediaan E-Pembelajaran di Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang.pdf

Size

284.7 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):15b5f2834265fed87d561ae5897c0552

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia