Publication:
Kebolehbacaan Buku Teks Maharat Al-Qiraah Berasaskan Ujian Kloz Dalam Kalangan Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia

dc.contributor.authorAisyah Sjahronyen_US
dc.contributor.authorMaimun Aqsha Lubis Abdin Lubisen_US
dc.date.accessioned2024-05-30T02:28:00Z
dc.date.available2024-05-30T02:28:00Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractBuku teks merupakan salah satu bahan rujukan utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Malaysia. Seiring dengan perkembangan semasa, bahasa Arab telah menjadi bahasa asing yang penting selepas bahasa Inggeris. Pencapaian bahasa Arab pelajar di negara ini masih di tahap lemah. Antara faktor dikaitkan dengan isu kelemahan bahasa Arab dalam kalangan pelajar adalah aras bahasa buku teks yang kurang sesuai dengan mereka. Oleh itu kajian ini bertujuan menentukan tahap kebolehbacaan buku teks Maharat al-Qiraah yang dijadikan buku teks di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Buku teks ini digunakan oleh pelajar Ijazah Sarjana Muda bagi subjek kemahiran bahasa Arab di universiti tersebut. Dalam mengukur tahap kebolehbacaan ujian Kloz dijalankan dalam kalangan pelajar dan melihat perbezaan skor ujian Kloz yang diperoleh dari aspek jantina pelajar, teksteks bacaan yang diuji dan pencapaian pelajar dalam peperiksaan akhir semester. Bagi mencapai objektif tersebut, satu tinjauan berupa ujian melalui satu set ujian Kloz telah dijalankan ke atas 162 orang pelajar. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dekskriptif. Hasil ujian yang dijalankan mendapati skor purata ujian Kloz bagi buku teks Maharat al-Qiraah adalah sebanyak 65% yang ditafsirkan masih berada pada tahap rendah, iaitu kurang sesuai untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran di kelas. Oleh itu pihak yang berwajib seharusnya mengambil kira tahap kebolehbacaan teks yang disediakan sebelum dijadikan bahan pembelajaran pelajar agar sesuai dengan tahap kemahiran bahasa pelajar tersebut.en_US
dc.identifier.doidoi.org/10.33102/uij.vol21no0.25
dc.identifier.epage73
dc.identifier.issn1675-5936
dc.identifier.spage61
dc.identifier.urihttp://uijournal.usim.edu.my/index.php/uij/article/view/25
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/16133
dc.identifier.volume21
dc.languageMalay
dc.publisherUniversiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.ispartofUlum Islamiyyahen_US
dc.sourceOpen Journal Systems
dc.subjectkebolehbacaanen_US
dc.subjectujian Klozen_US
dc.subjectbahasa asingen_US
dc.subjectteks bacaanen_US
dc.subjectbahasa Araben_US
dc.titleKebolehbacaan Buku Teks Maharat Al-Qiraah Berasaskan Ujian Kloz Dalam Kalangan Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysiaen_US
dc.title.alternativeThe Readability of Maharat Al-Qiraah Textbooks Based on Cloze Test among National University of Malaysia Studentsen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
The Malaysian Journal of Islamic Sciences (Ulum Islamiyyah)_Vol.21 August 2017_Kebolehbacaan buku teks Maharat Al Qiraah berasaskan ujian Kloz dalam kalangan pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia.pdf
Size:
372.02 KB
Format:
Adobe Portable Document Format