Options
Kajian Kaedah Hafazan Al-Quran di Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum Sriidu, Seremban
Date Issued
2023-01-28
Author(s)
Muhammad Humran Mohd Sani
Muhammadmuhaimin Harun
Muhamad Iskandar Zulqarnain Ash’ari
Abstract
Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz Al-Quran untuk menguasai hafazan 30 juzuk Al-Quran yang lengkap. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti sejarah perkembangan sistem dan kaedah hafazan Al-Quran, mengkaji kaedah yang digunakan di dalam pembelajaran dan penghafazan Al-Quran serta kesannya terhadap pelajar Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum SRIIDU, Seremban. Kajian ini menggabungkan metode kuantitatif dan kualitatif dimana borang soal selidik telah diedarkan di samping membuat temubual bagi mendapatkan maklumat responden yang terdiri dalam kalangan pelajar serta kajian turut menggunakan kajian perpustakaan. Kajian ini mendapati bahawa tahap amalan kaedah hafazan dalam kalangan responden secara umumnya adalah tinggi, namun ada sebahagian kaedah yang mendapat maklum balas yang rendah dan memerlukan perhatian. Secara keseluruhannya, kajian yang dijalankan ini mencapai objektif yang telah ditetapkan oleh penyelidik iaitu untuk mengkaji apakah sistem pembelajaran dan kaedah hafazan Al-Quran yang paling berkesan di dalam mendalami ilmu Al-Quran.
Subjects
File(s)
Loading...
Name
KAJIAN KAEDAH HAFAZAN AL-QURAN DI SEKOLAH RENDAH ISLAM INTEGRASI (TAHFIZ) DARUL ULUM SRIIDU, SEREMBAN.pdf
Size
874.34 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):cbeeb1a909837ea552986eae7173a939