Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Others
  4. Konvensyen Kearifan Nusantara (ARIF)
  5. 2023 ARIF
  6. Kajian Kaedah Hafazan Al-Quran di Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum Sriidu, Seremban
 
  • Details
Options

Kajian Kaedah Hafazan Al-Quran di Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum Sriidu, Seremban

Date Issued
2023-01-28
Author(s)
Muhammad Humran Mohd Sani
Universiti Sains Islam Malaysia 
Muhammadmuhaimin Harun
Universiti Sains Islam Malaysia 
Muhamad Iskandar Zulqarnain Ash’ari
Universiti Sains Islam Malaysia 
Syed Najihuddin Syed Hassan 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Kaedah hafazan al-Quran merupakan amalan yang dilakukan oleh para penghafaz Al-Quran untuk menguasai hafazan 30 juzuk Al-Quran yang lengkap. Pelbagai kaedah yang digunakan oleh pelajar untuk dipelajari sendiri mahupun apabila disampaikan oleh guru. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti sejarah perkembangan sistem dan kaedah hafazan Al-Quran, mengkaji kaedah yang digunakan di dalam pembelajaran dan penghafazan Al-Quran serta kesannya terhadap pelajar Sekolah Rendah Islam Integrasi (Tahfiz) Darul Ulum SRIIDU, Seremban. Kajian ini menggabungkan metode kuantitatif dan kualitatif dimana borang soal selidik telah diedarkan di samping membuat temubual bagi mendapatkan maklumat responden yang terdiri dalam kalangan pelajar serta kajian turut menggunakan kajian perpustakaan. Kajian ini mendapati bahawa tahap amalan kaedah hafazan dalam kalangan responden secara umumnya adalah tinggi, namun ada sebahagian kaedah yang mendapat maklum balas yang rendah dan memerlukan perhatian. Secara keseluruhannya, kajian yang dijalankan ini mencapai objektif yang telah ditetapkan oleh penyelidik iaitu untuk mengkaji apakah sistem pembelajaran dan kaedah hafazan Al-Quran yang paling berkesan di dalam mendalami ilmu Al-Quran.
Subjects

Hafazan, Kaedah, Al-Q...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

KAJIAN KAEDAH HAFAZAN AL-QURAN DI SEKOLAH RENDAH ISLAM INTEGRASI (TAHFIZ) DARUL ULUM SRIIDU, SEREMBAN.pdf

Size

874.34 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):cbeeb1a909837ea552986eae7173a939

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia