Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Seminars
  4. Seminar Antarabangsa Islam dan Sains (SAIS)
  5. 2022 SAIS
  6. Cabaran Pendidik bagi Subjek Sains Amali Atas Talian Semasa Fasa PKP: Kajian di Pusat Tamhidi, USIM
 
  • Details
Options

Cabaran Pendidik bagi Subjek Sains Amali Atas Talian Semasa Fasa PKP: Kajian di Pusat Tamhidi, USIM

Date Issued
2022
Author(s)
Halimaton Sa'adiah Ariffin 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Aiza Azrin Mohd Zain 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Noorrezam bin Yusop
Nur Ilyana Ismarau Tajuddin 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Penularan wabak COVID-19-19-19 telah menyebabkan pengisytiharan pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) pada Januari 2020. Langkah mengawal penularan wabak ini maka semua sektor telah diarahkan tutup termasuk sektor pendidikan. Pengajaran dan Pembelajaran secara bersemuka tidak dapat diteruskan semasa fasa PKP. Sehubungan itu, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah melaksanakan kaedah pembelajaran atas talian secara sepenuhnya demi memastikan setiap pelajar tidak ketinggalan dan ini juga merupakan salah satu langkah mengawal penularan wabak COVID-19-19-19. Dalam usaha memastikan pelajar terus dibimbing dan tidak ketinggalan pelajaran, maka tenaga pengajar mula mencari pelbagai alternatif dan kaedah yang sesuai dalam aktiviti pengajaran atas talian. Selaras dengan kemajuan teknologi terkini, Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0) sedikit sebanyak memainkan peranan dalam elemen pengajaran atas talian. Meskipun kaedah pengajaran atas talian ini merupakan kaedah yang sesuai semasa tempoh PKP,namun terdapat cabaran dalam kaedah pengajaran atas talian bagi pelajar subjek sains yang memerlukan pembelajaran secara amali. Satu kajian telah dijalankan secara kualitatif terhadap tenaga pengajar kluster sains bagi subjek Biologi, Fizik dan Kimia yang memerlukan pengajaran secara amali. Seramai sembilan (9) orang tenaga pengajar kluster sains di Pusat Tamhidi, Universiti Sains Islam Malaysia telah dipilih sebagai responden bagi tujuan kajian ini. Kaedah temubual dijalankan bagi mengenalpasti cabaran pengajaran atas talian bagi subjek sains. Temubual merangkumi kemudahan internet, kemudahan/peralatan sesi amali, tahap keberkesanan pengajaran atas talian, penglibatan pelajar dan lain-lain cabaran. Dengan adanya kajian ini, diharapkan agar ada penambahbaikan dalam sebarang aktiviti pengajaran atas talian bagi subjek sains amali
contohnya mewujudkan polisi baharu atau pelan strategik terkini agar memudahkan tenaga pengajar melaksanakan tugas dengan lebih efisyen dan efektif.
Subjects

Pembelajaran atas tal...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Cabaran Pendidik bagi Subjek Sains Amali Atas Talian Semasa Fasa Pkp Kajian di Pusat Tamhidi, USIM.pdf

Size

366.7 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):802c4d8cbe5ddcf49b3447092e9c6344

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia