Publication:
Pembinaan Modul Latihan Kendiri Tajwid Red-Sign Bagi Meningkatkan Penguasaan Tajwid Pelajar Sekolah Menengah Harian

dc.contributor.authorNorwardatun Mohamed Razalien_US
dc.contributor.authorSiti Rosilawati Ramlanen_US
dc.contributor.authorMaisarah Saidinen_US
dc.date.accessioned2024-05-29T08:28:43Z
dc.date.available2024-05-29T08:28:43Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-12-21
dc.descriptionVol. 18,No. 2,(2022), pp.83-98en_US
dc.description.abstractPenerapan bacaan al-Quran terhadap kanak-kanak telah diterapkan oleh ibubapa seawal usia empat tahun. Usaha ini diteruskan di peringkat sekolah rendah bermula usia 7 tahun sehingga 12 tahun dengan silibus j-QAF di sekolah rendah kebangsaan harian dan juga tambahan kelas KAFA di sekolah rendah agama rakyat. Namun begitu, keberkesanan silibus tajwid terhadap keupayaan bacaan al-Quran pelajar masih di tahap tidak memuaskan. Guru yang tidak berkemahiran dan kaedah pengajaran serta pembelajaran yang kurang berkesan merupakan antara faktor penyumbang kepada kelemahan penguasaan bacaan al-Qurandan seterusnya memberi kesan kepada kemahiran membaca al-Quran secara bertajwid apabila menginjak ke sekolah menengah. Para pelajar yang telah menginjak ke peringkat sekolah menengah ini perlu dibantu dengan melihat kepada salah satu faktor menyumbang kepada kelemahan tersebut iaitu kelemahan alat bantu mengajar yang berkesan. Kajian ini bertujuan meninjau keperluan pembinaanmodul latihan kendiri tajwid untuk meningkatkan tahap kemahiran Ilmu Tajwid di kalangan pelajar sekolah menengah harian. Kajian ini merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan kaedah pengumpulan dokumentasi daripada kajiankepustakaanyang menyentuh berkaitan kemahiran bacaan al-Quran. Hasil kajian mendapatikaedah penyampaian ilmu tajwid dan alat bantu mengajar perlu diperbaharui supaya para pelajar dapat melakukan latihan kendiri di sekolah mahupun di rumah. Kesimpulannya, bahan bantu mengajar baharu seperti Modul Latihan Kendiri Tajwid Red Signperlu dibangunkan bagi memudahkan proses penyampaian ilmu tajwid yang boleh digunakan di dalam kelas ataupun digunakan sendiri di rumah oleh para pelajar.en_US
dc.identifier.citationNorwardatun Mohamed Razali, Siti Rosilawati Ramlan, & Maisarah Saidin. (2022). Pembinaan Modul Latihan Kendiri Tajwid Red-Sign Bagi Meningkatkan Penguasaan Tajwid Pelajar Sekolah Menengah Harian: The Development Of Red-Sign Tajwid Self Learning Module To Comprehend Tajwid Practices Among National Secondary School Students. Maʿālim Al-Qurʾān Wa Al-Sunnah, 18(2), 83-98. https://doi.org/10.33102/jmqs.v18i2.362en_US
dc.identifier.doi10.33102/jmqs.v18i2.362
dc.identifier.epage98
dc.identifier.issn2637-0328
dc.identifier.issue2
dc.identifier.spage83
dc.identifier.urihttps://jmqs.usim.edu.my/index.php/jmqs/article/view/362
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/14834
dc.identifier.volume18
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit USIMen_US
dc.relation.ispartofJournal of Maʿālim al-Qurʾān wa al-Sunnahen_US
dc.subjectTajwid, Al-Quran, SekolahMenengah, Modul Latihan Kendiri Tajwiden_US
dc.titlePembinaan Modul Latihan Kendiri Tajwid Red-Sign Bagi Meningkatkan Penguasaan Tajwid Pelajar Sekolah Menengah Harianen_US
dc.title.alternativeThe Development of Red-Sign Tajwid Self Learning Module to Comprehend Tajwid Practices Among National Secondary School Studentsen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Pembinaan Modul Latihan Kendiri Tajwid Red-Sign Bagi Meningkatkan Penguasaan Tajwid Pelajar Sekolah Menengah Harian.pdf
Size:
589.09 KB
Format:
Adobe Portable Document Format