Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Staff Publications
  3. Other Publications
  4. Pembangunan Perniagaan Francais Dari Tinjauan Al-'Urf
 
  • Details
Options

Pembangunan Perniagaan Francais Dari Tinjauan Al-'Urf

Journal
Al-Qanatir: International Journal of Islamic Studies
Date Issued
2019
Author(s)
Mohd Huefiros Efizi Husain
Noor Naemah Abdul Rahman
Nor Fahimah Mohd Razif
Mohd Nasir Abd Majid 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Muneer Ali Abdul Rab 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Francais merujuk kepada sistem pemasaran perniagaan melibatkan sebuah syarikat pemberi francais (francaisor) memberi hak kepada syarikat lain (francaisi) bagi mengendalikan perniagaan, mengikut sistem francais yang ditetapkan francaisor. Sistem ini berkembang pesat dengan menjadikan jualan barangan dan perkhidmatan sebagai agen penghubung di antara yang terlibat tanpa membataskan jenis pengguna. Setiap outlet yang ada ditunjangi oleh pelan pembangunan syarikat francais dan kawalan permintaan setempat. Pihak yang terbabit adalah pemberi francais, penerima francais dan pengeluar sumber beserta keperluan mematuhi peraturan syarikat. Setiap elemen yang diterapkan dikenalpasti dan disenangi oleh sebilangan besar masyarakat sebagai 'urf dalam jaminan untuk melaksanakannya. Al-'urf pula merupakan sumber hukum yang sering dijadikan pegangan dalam menghasilkan ijtihad sesuai dengan kehendak masyarakat secara berhikmah. Objektif kajian ini meninjau pendekatan al-'urf dalam perniagaan francais yang dibangunkan secara umum berpandukan penetapan sistem tersediri. Oleh itu, pengkaji meninjau pembangunan perniagaan francais dari pandangan al-'urf kepada sektor terpilih. Bagi mencapai objektif kajian, metadologi kualitatif dipilih dengan menggunakan kaedah perpustakaan menerusi pembacaan bahan bacaan dan penulisan yang telah diterbitkan serta pemerhatian pengkaji di outlet yang bersesuaian dengan tajuk kajian. Hasil kajian mendapati wujud kepentingan al-'urf yang diterapkan dalam perniagaan francais terutama kepada penjualan produk francais, lokasi outlet dan pengurusan perniagaan. Kajian ini mencadangkan pemerhatian 'urf secara telus sebelum memulakan perniagaan francais dan menyedari dengan luas keperluan masyarakat sekeliling.
Subjects

Francais, Perniagaan,...

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia