Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Seminars
  4. Seminar Antarabangsa Falsafah, Tamadun, Etika dan Turath Islami (i-STET)
  5. 2022 i-STET
  6. Peranan Maqasid Syariah “Ḥifẓ Al-Nafs” dan “Ḥifẓ Al-‘Aql” dalam Penutupan Sekolah dan Universiti di Malaysia Semasa Pandemik Covid-19
 
  • Details
Options

Peranan Maqasid Syariah “Ḥifẓ Al-Nafs” dan “Ḥifẓ Al-‘Aql” dalam Penutupan Sekolah dan Universiti di Malaysia Semasa Pandemik Covid-19

Date Issued
2022
Author(s)
Nur Izyan Farihah binti Alias
Syed Salim bin Syed Shamsuddin
Abstract
Penyebaran wabak COVID-19 merupakan ancaman besar kepada masyarakat dunia pada hari ini. Disebabkan pandemik ini, kerajaan Malaysia telah memperkenalkan beberapa Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi mengekang penularan wabak COVID-19 di negara ini. Antara arahan yang dikeluarkan oleh pihak kerajaan termasuklah penutupan institusi pendidikan seperti sekolah dan universiti di Malaysia. Artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti peranan Maqasid Syariah “Ḥifẓ al-Nafs” dan “Ḥifẓ al-‘Aql” dalam penutupan sekolah dan universiti semasa wabak COVID-19 di Malaysia. Artikel ini juga membincangkan kewajaran tindakan kerajaan dalam menutup sekolah dan universiti serta mengenal pasti kesannya terhadap para pelajar dan guru. Penulisan ini menggunakan kaedah kualitatif deskriptif melibatkan kajian kepustakaan melalui analisis dokumen terhadap karangan dan penulisan para ulama silam dan semasa yang berkaitan. Artikel ini mendapati bahawa Maqasid Syariah “Ḥifẓ al-Nafs” dan “Ḥifẓ al-‘Aql” memainkan peranan penting dalam memberi justifikasi penutupan sekolah dan universiti di Malaysia. Peranan “Ḥifẓ al-Nafs” adalah lebih penting daripada “Ḥifẓ al-‘Aql” bagi memelihara nyawa masyarakat daripada bahaya dan kemudaratan. Walaupun terdapat beberapa kesan dan cabaran kepada pelajar, guru dan pensyarah, langkah yang diambil oleh kerajaan dalam menutup sekolah dan universiti adalah wajar untuk melindungi kelangsungan kehidupan dan keintelektualan masyarakat Malaysia.
Subjects

COVID-19, Maqasid Sya...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Peranan Maqasid Syariah “Ḥifẓ Al-Nafs” dan “Ḥifẓ Al-‘Aql” dalam Penutupan Sekolah dan Universiti di Malaysia Semasa Pandemik Covid-19.pdf

Size

578.41 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):cd5bcdb94b4133c15b1cd01b759fcc6c

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia