Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Staff Publications
  3. Other Publications
  4. Cabaran Aplikasi Modul Terapi Filial dalam Kalangan Ibu bagi Menangani Isu Tingkah Laku Kanak-kanak
 
  • Details
Options

Cabaran Aplikasi Modul Terapi Filial dalam Kalangan Ibu bagi Menangani Isu Tingkah Laku Kanak-kanak

Journal
Jurnal Pendidikan Malaysia
Date Issued
2018
Author(s)
Nadziroh Md Zubir
Ku Suhaila Ku Johari
Zuria Mahmud
Nor Hamizah Ab Razak
Sabihah Johan
DOI
10.17576/JPEN-2018-43.03-03
Abstract
Terapi Filial merupakan satu pendekatan melatih ibu bapa bermain secara terapeutik bersama anak mereka iaitu anak fokus. Tujuan kajian ini adalah meneroka cabaran peserta melaksanakan Terapi Filial sebagai intervensi kaunseling bagi menangani isu tingkah laku. Peserta kajian terdiri daripada lima orang ibu yang mempunyai anak bermasalah tingkah laku. Peserta dipilih berdasarkan tiga kritieria utama iaitu berminat menyertai dan menjalankan sesi bermain, fasih menulis serta bertutur dalam bahasa Melayu dan mempunyai anak mempunyai salah satu isu iaitu tingkah laku. Kajian ini menggunakan teknik snowball dalam pemilihan sampel. Dalam intervensi ini peserta menjalankan lima kali sesi bermain bersama anak fokus dengan menggunakan kemahiran asas Terapi Bermain Pemusatan Kanak-Kanak. Data diperoleh melalui temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen bagi memastikan triangulasi dicapai. Data dianalisis secara bertema menggunakan perisian N-vivo. Hasil dapatan kajian mendapati antara cabaran yang dihadapi oleh peserta adalah kesukaran mengikuti peraturan sesi bermain, menetapkan masa bermain, menyediakan tempat bermain, peserta bosan dan budaya. Implikasi kajian ini menyumbang kepada pembangunan profesion kaunseling iaitu kaunselor harus mengambil kira cabaran-cabaran tersebut sebagai garis panduan menggunakan Terapi Filial sebagai satu pendekatan. Garis panduan ini dapat membantu kaunselor mempraktiskan Terapi Filial dalam meneroka serta memudahkan ibu bapa bermain bersama anak dalam suasana terapeutik. Terapi Filial juga berupaya menjadi modaliti tambahan dalam perkhidmatan kaunseling kanak-kanak dan keluarga di Malaysia.
Subjects

Terapi filial; modul ...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Challenges in the Application of Filial Therapy Module among Mothers to Overcome Children’s Behaviour Problems.pdf

Size

1.01 MB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):38a6a3f7f42c5346045b8601a2e7f6fc

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia