Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. USIM Journals
  3. Journal of Maalim al-Quran wa al-Sunnah
  4. Penerapan Kemahiran Insaniah (Soft Skills) dalam PdPc Kursus Tarannum Kelas Kemahiran al-Quran di Sekolah Menengah Berdasarkan Konsep Penilaian CIPP
 
  • Details
Options

Penerapan Kemahiran Insaniah (Soft Skills) dalam PdPc Kursus Tarannum Kelas Kemahiran al-Quran di Sekolah Menengah Berdasarkan Konsep Penilaian CIPP

Journal
Journal of Ma alim Al-Qur an Wa Al-Sunnah
Date Issued
2018
Author(s)
Mohd Zaini Bin Zakaria 
Universiti Sains Islam Malaysia
Muhamad Amar Mahmad
Mohd Nizho Abdul Rahman
Abstract
Pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ialah satu proses menyampai dan menerima ilmu dengan melibatkan guru dan pelajar yang saling berkait rapat antara satu sama lainnya. Di Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia telah memperkenalkan Kelas Kemahiran al-Quran (KKQ) di sekolah menengah bertujuan untuk menghasilkan pelajar yang celik, memahami seterusnya membudayakan al-Quran dalam kehidupan seharian. Namun begitu, matlamat ini tidak akan tercapai sekiranya elemen-elemen kemahiran Insaniah diabaikan dalam pendekatan tersebut. Ianya merupakan salah satu objektif negara ke arah melahirkan seorang pelajar muslim yang seimbang dan holistik untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai penjana sumber manusia atau modal insan yang bukan sahaja mantap dengan pengetahuan al-Quran, bahkan memiliki ciri-ciri insan kamil. Kajian ini bertujuan untuk mengamati penerapan elemen-elemen kemahiran Insaniah dalam kursus Tarannum Kelas Kemahiran al-Quran (KKQ) yang telah diperkenalkan pihak kementerian dalam kurikulum Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Kelas Aliran Agama (KAA) seluruh negara berdasarkan konsep penilaian CIPP . Kajian ini berbentuk kualitatif dan melibatkan analisis dokumen, temu bual mendalam separa berstruktur, temu bual mendalam kelompok sasaran dan pemerhatian sebagai kaedah pengumpulan data dan maklumat kajian. Dapatan kajian ini menunjukkan hanya dua elemen kemahiran Insaniah sahaja yang diterapkan dalam pelaksanaan PdPc Kelas Kemahiran al-Quran di sekolah menengah yang menumpukan-kepada nilai moral dan etika profesional.
Subjects

Kemahiran Insaniah

Pengajaran dan pemuda...

Tarannum

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Journal of Maalim alQurʾan wa alSunnah_Vol 14 No 15 (2018)_Penerapan Kemahiran Insaniah (Soft Skills).pdf

Size

238.35 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):a25ba5cb4425a8efa5e375099dac1a02

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia