Publication:
Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya

dc.contributor.authorFaezah Kassimen_US
dc.contributor.authorNoor Ain Mat Nooren_US
dc.contributor.authorMuhammad Shamshinor Abdul Azzisen_US
dc.contributor.authorIrene Yong Seok Chingen_US
dc.contributor.authorMohd. Rahimi Ramlien_US
dc.contributor.authorFatimi Hanafien_US
dc.date.accessioned2024-05-30T01:46:03Z
dc.date.available2024-05-30T01:46:03Z
dc.date.issued2023
dc.descriptionVOL. 8 NO. 1 Page (15-24)en_US
dc.description.abstractKursus Falsafah dan Isu Semasa merupakan kursus wajib universiti di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Kursus ini merupakan kursus yang dibangunkan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang Ilmu falsafah, Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara. Pelaksanaan kursus yang berpandukan kepada Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HIEPs) juga diaplikasi di dalam kursus ini. Namun begitu, penularan wabak COVID-19 telah memberi kesan kepada pelaksanaan HIEPs kerana terdapat pengajaran dan pembelajaran (PdP) tertentu seperti aktiviti bersemuka dan kerja lapangan terpaksa dihentikan dan digantikan dengan PdP dalam talian. Bagi meninjau keberkesanan kaedah PdP dalam talian, kajian telah dijalankan terhadap pelajar Universiti Malaya (UM) yang telah mengambil kursus FIS. Tujuan kajian ini dilakukan untuk menjelaskan pelaksanaan PdP secara dalam talian serta mengenal pasti keberkesanan kursus FIS di Universiti Malaya melalui kaedah PdP tersebut. Pendekatan kajian kuantitatif dengan kaedah tinjauan digunakan dalam kajian ini melalui edaran borang soal selidik kepada responden. Kaedah persampelan mudah telah digunakan dalam menentukan sampel kajian. Seramai 1371 orang responden yang terlibat dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada borang soal selidik dianalisis secara deskriptif bagi menentukan keberkesanan PdP secara dalam talian. Hasil dapatan kajian menunjukkan PdP dalam talian yang menggunakan pelbagai aplikasi dapat diterima serta proses PdP tersebut berkesan terhadap pelajar. Walau bagaimanapun, pelajar lebih menyukai PdP yang dilakukan secara bersemuka. Oleh itu, PdP secara bersemuka perlu disegerakan supaya keberkesanan PdP dapat ditingkatkan.en_US
dc.identifier.citationKassim, F., Mat Noor, N. A. ., Abdul Azzis, M. S., Seok Ching, I. Y. ., Ramli, R., & Hanafi, F. . (2023). Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya: Implementation and Effectiveness of Teaching and Learning Methods of Philosophy and Current Issues Courses among Students in Universiti Malaya . Sains Insani, 8(1), 15-24. Retrieved from https://sainsinsani.usim.edu.my/index.php/sainsinsani/article/view/416en_US
dc.identifier.doi10.33102/jsi
dc.identifier.epage24
dc.identifier.issn0127-7871
dc.identifier.issue1
dc.identifier.spage15
dc.identifier.urihttps://sainsinsani.usim.edu.my/index.php/sainsinsani/article/view/416/281
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/15268
dc.identifier.volume8
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUSIM Pressen_US
dc.relation.ispartofJurnal Sains Insanien_US
dc.subjectKeberkesanan, PdP dalam talian, pelajar, Covid-19, Universiti Malayaen_US
dc.titlePelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malayaen_US
dc.title.alternativeImplementation and Effectiveness of Teaching and Learning Methods of Philosophy and Current Issues Courses among Students in Universiti Malayaen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya.pdf
Size:
326.02 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description: