Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Staff Publications
  3. Other Publications
  4. Perspektif Pelajar Terhadap Kebimbangan Berbahasa Arab: Suatu Kajian Tinjauan
 
  • Details
Options

Perspektif Pelajar Terhadap Kebimbangan Berbahasa Arab: Suatu Kajian Tinjauan

Journal
Al-Qanatir International Journal of Islamic Studies
ISSN
2289-9944
Date Issued
2024
Author(s)
Wan Muhammad Shaker Wan Adnan
Universiti Sains Islam Malaysia
Azlan Shaiful Baharum
Universiti Sains Islam Malaysia
Mohd Nizwan Musling
Universiti Sains Islam Malaysia
Abstract
Kebimbangan bahasa (Language Anxiety) adalah keadaan resah, gementar dan tidak tenang yang dialami oleh seseorang pelajar semasa mempelajari dan menggunakan bahasa kedua atau bahasa asing. Kebimbangan bahasa ini turut dihadapi oleh pelajar yang ingin mempelajari Bahasa Arab, selari dengan kedudukan Bahasa Arab yang dikategorikan sebagai antara bahasa yang sukar untuk dikuasai secara keseluruhan. Fenomena kebimbangan bahasa ini mempunyai kesan negatif terhadap perkembangan pembelajaran pelajar sehingga mengakibatkan pelajar tidak dapat menguasai kemahiran berbahasa dengan baik. Maka, kajian ini dijalankan bagi mendapatkan pandangan pelajar tentang faktor utama yang memainkan peranan dalam mengurangkan tahap kebimbangan bahasa pelajar dan seterusnya meningkatkan prestasi akademik pelajar. Sampel pelajar (N = 10) dipilih daripada pelajar tahun satu Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Islam), Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU) di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Sampel yang dipilih merupakan mereka yang mempunyai tahap kebimbangan bahasa yang sederhana atau tinggi menurut borang soal selidik FLCAS (Foreign Language Classroom Anxiety Scale). Pengkaji telah menemubual 10 orang pelajar bagi mendapatkan pandangan mereka tentang peranan utama yang perlu dimainkan dalam meningkatkan keberkesanan pembelajaran Bahasa Arab. Data dianalisis menggunakan kaedah tematik kod dan tema responden. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru mempunyai peranan yang sangat penting dalam mengurangkan tahap kebimbangan bahasa para pelajar di dalam kelas. Antara peranan yang perlu dimainkan adalah dari sudut psikologi pembelajaran (35.7%), emosi guru (28.5%), pemilihan kaedah pengajaran (21.4%) dan karakter guru (14.3%).
Subjects

Kebimbangan Bahasa

Peranan Guru

Bahasa Arab

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Perspektif Pelajar Terhadap Kebimbangan Berbahasa Arab Suatu Kajian Tinjauan.pdf

Size

366.98 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):1aeba117c8c3527c7502ad2cf15c4680

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia