Publication:
Keunggulan Kaedah Eklektik dalam Pengajaran Bahasa Arab kepada Pelajar Melayu

dc.contributor.authorMaimun Aqsha Lubis Hj Abdin Lubisen_US
dc.contributor.authorSabariah Sulaimanen_US
dc.contributor.authorAsma Abdul Rahmanen_US
dc.date.accessioned2024-05-27T14:52:57Z
dc.date.available2024-05-27T14:52:57Z
dc.date.issued2016-12
dc.descriptionLSP International Journal, Vol. 3, Issue 2, 2016, 39–49en_US
dc.description.abstractKertas kerja ini membincangkan satu kajian yang dijalankan terhadap 300 orang pelajar Pusat Matrikulasi UIAM berhubung keberkesanan tiga kaedah pengajaran Bahasa Arab terhadap pelajar Melayu. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kajian eksperimen kuasi iaitu kajian uji kaji yang mengawal beberapa pemboleh ubah tertentu untuk mengenal pasti kesan ketiga-tiga kaedah pengajaran bahasa Arab sahaja. Temu bual juga dijalankan terhadap 10 orang pensyarah yang mengajar bahasa Arab di Pusat Matrikulasi UIAM untuk mengetahui langkah-langkah bagi dua kaedah pengajaran yang wujud di pusat ini, iaitu kaedah A dan kaedah B. Kaedah C yang dibina berasaskan gabungan kedua-dua kaedah A dan B turut digunakan dalam kajian ini. Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti kaedah pengajaran bahasa Arab yang paling berkesan antara tiga kaedah pengajaran yang digunakan kepada pelajar Melayu. Penganalisisan data kuantititatif dibuat menggunakan Statistical Package for Social Scienceses (SPSS) dengan menganalisis min pencapaian bagi keempat-empat kemahiran (mendengar, bertutur, membaca dan menulis) mengikut kaedah pengajaran dan peringkat kebolehan pelajar. Penganalisisan dibuat dengan menggunakan analisis varian (ANOVA) dan ujian Tukey. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah Eklektik Sistematik adalah kaedah yang paling berkesan terhadap keempat-empat kemahiran pada kedua-dua peringkat; permulaan dan pertengahan dalam pengajaran Bahasa Arab terhadap pelajar Melayu di Pusat Matrikulasi UIAM. Kata kunci: Kaedah pengajaran, Taqlidah, Al-Sam’iyat, ekletiken_US
dc.identifier.citationHj Abdin Lubis, M. A. L., Sulaiman, S., & Abdul Rahman, A. (2018). Keunggulan Kaedah Eklektik dalam Pengajaran Bahasa Arab kepada Pelajar Melayu. LSP International Journal, 3(2). https://doi.org/10.11113/lspi.v3n2.40en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11113/lspi.v3n2.40
dc.identifier.doihttps://journals.utm.my/lsp/article/view/15206
dc.identifier.doi0128–732X
dc.identifier.epage49
dc.identifier.issn2289–3199
dc.identifier.issue2
dc.identifier.spage39
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/3900
dc.identifier.volume3
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit UTM Pressen_US
dc.relation.ispartofLSP International Journalen_US
dc.subjectKaedah pengajaran,en_US
dc.subjectTaqlidah,en_US
dc.subjectAl-Sam’iyat,en_US
dc.subjectekletiken_US
dc.titleKeunggulan Kaedah Eklektik dalam Pengajaran Bahasa Arab kepada Pelajar Melayuen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Keunggulan Kaedah Eklektik dalam Pengajaran Bahasa Arab kepada Pelajar Melayu.pdf
Size:
288.71 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Keunggulan Kaedah Eklektik dalam Pengajaran Bahasa Arab kepada Pelajar Melayu
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description: