Publication:
Diari Syukur Sebagai Intervensi Kesejahteraan: Pengalaman Pelajar Kaunseling

dc.contributor.authorDini Farhana Baharudinen_US
dc.contributor.authorLatifah Abdul Latifen_US
dc.contributor.authorArif Ainur Rofiqen_US
dc.date.accessioned2024-05-31T02:29:30Z
dc.date.available2024-05-31T02:29:30Z
dc.date.issued2022
dc.descriptionE-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022 : “Memimpin Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli” /Editor: Noorfajri Ismail (Head) , Latifah Abdul Latiff , Zalika Adam, Syamila Mansor, Dzulkhairi Mohd Rani, Ahmad Fadly Nurullah Rasedee, Azman Ab Rahman, Nur Aina Abdulah, Manal Jusoh, Syed Najihuddin Syed Hassan 1 December 2022 \ Venue: Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, USIM Organized by Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sains Islam Malaysia (PKAUSIM), Faculty of Syariah and Law, USIM and the Institute of Fatwa and Halal (iFFAH)en_US
dc.description.abstractSyukur adalah salah satu daripada amalan sifat mulia dalam Islam yang amat digalakkan. Dalam bidang psikologi positif, syukur atau gratitude dikaji sebagai satu perasaan atau emosi yang menyenangkan terhadap manfaat yang diperoleh. Namun, bersyukur juga dapat diintegrasikan dengan bidang kaunseling sebagai salah satu intervensi yang dapat membantu meningkatkan kesejahteraan seseorang individu klien. Banyak kajian lepas berkenaan sifat bersyukur ini menunjukkan kesan yang positif kepada kesejahteraan diri. Justeru, kajian ini bertujuan untuk: (1) meneroka pengalaman pelajar kaunseling yang telah menjalani intervensi diari syukur; dan (2) menilai pandangan pelajar tentang diari syukur sebagai satu intervensi yang boleh digunakan dalam kaunseling. Kajian ini menjalankan intervensi diari syukur selama empat minggu dengan pelajar kaunseling Tahun 3 dalam kursus yang diambil di salah sebuah universiti awam. Setelah tamat empat minggu, pelajar membuat refleksi tentang pengalaman mereka. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif, 59 diari syukur dianalisis menggunakan kaedah analisis kandungan. Tiga tema utama dikenal pasti bagi pengalaman yang dilalui seperti berikut: permulaan baru, perkongsian syukur, dan perubahan diri. Manakala dua tema bagi pandangan sebagai intervensi iaitu manfaat kepada klien dan kepada kaunselor. Hasil kajian mendapati bahawa berdasarkan pengalaman mereka, pelajar kaunseling melihat kepentingan komitmen berterusan apabila mengintegrasikan diari syukur dalam amalan seharian dan kaunseling. Sehubungan itu, kajian ini mencadangkan diari syukur bukan sahaja membantu pelajar kaunseling lebih sejahtera tetapi juga menukar pandangan mereka tentang potensi intervensi yang menggabungkan pendekatan Islami dengan kaunseling.en_US
dc.identifier.epage276
dc.identifier.isbn9789670001814
dc.identifier.spage263
dc.identifier.urihttps://pkausim.usim.edu.my/sais-2022/
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18632
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit USIMen_US
dc.relation.conferenceE-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022en_US
dc.subjectdiari syukur, kesejahteraan, kaunseling, integrasi, kualitatif.en_US
dc.titleDiari Syukur Sebagai Intervensi Kesejahteraan: Pengalaman Pelajar Kaunselingen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Diari Syukur Sebagai Intervensi Kesejahteraan Pengalaman Pelajar Kaunseling.pdf
Size:
387.71 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections