Publication:
Konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT)

dc.contributor.authorWan Ali Akbar Wan Abdullahen_US
dc.contributor.authorNursafra Mohd Zhaffaren_US
dc.contributor.authorNorasmahani Noren_US
dc.contributor.authorNor Anisa Musaen_US
dc.contributor.authorMohd Syaubari Othmanen_US
dc.date.accessioned2024-05-30T01:34:10Z
dc.date.available2024-05-30T01:34:10Z
dc.date.issued2020
dc.descriptionVol. 4 No. 2 (2020)en_US
dc.description.abstractKajian ini dijalankan bagi memahami konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT). Isu timbul apabila taksonomi Bloom mengkategorikan mengingat sebagai pemikiran aras rendah, sedangkan objektif KBT adalah pelajar dapat menghafaz 30 juzuk al-Quran. Oleh hal yang demikian, terdapat keperluan untuk meneroka kefahaman pakar mengenai konsep KBAT dalam KBT. Lapan peserta kajian telah dipilih untuk dikaji. Temu bual secara mendalam dijalankan secara separa struktur. Dapatan menunjukkan peserta kajian bersetuju bahawa taksonomi Bloom boleh digunakan sebagai rangka asas pemikiran dalam KBT, namun perlu disesuaikan dengan disiplin ilmu dalam KBT. Selain itu, peserta kajian turut sepakat bahawa mengingat dalam hafazan al-Quran dikategorikan sebagai pemikiran aras tinggi. Perbahasan mengenai taksonomi pemikiran dalam KBT menonjolkan empat sudut ukuran KBAT dalam hafazan al-Quran, iaitu; bacaan al-Quran, hafazan al-Quran, kekuatan ingatan dan gabung jalin ilmu. Implikasi kajian berjaya membentuk Model Taksonomi Hafazan al-Quranen_US
dc.identifier.citationWan Abdullah, W. A. A., Mohd Zhaffar, N., Nor, N., Musa, N. A., & Othman, M. S. . (2020). Konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT): The Concept of Higher-Order Thinking Skills (HOTS) in Tahfiz Integrated Curriculum (KBT). Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 4(2), 11-21. https://doi.org/10.33102/jqss.vol4no2.74en_US
dc.identifier.doi10.33102/jqss.vol4no2.74
dc.identifier.epage21
dc.identifier.issn2590-3799
dc.identifier.issue2
dc.identifier.spage11
dc.identifier.urihttps://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/74
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/15020
dc.identifier.volume4
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUSIM Pressen_US
dc.relation.ispartofJournal of Quran Sunnah Education and Special Needs (JQSS)en_US
dc.subjectKonsep KBAT, Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT), Hafazan al-Quranen_US
dc.titleKonsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT)en_US
dc.title.alternativeThe Concept of Higher-Order Thinking Skills (HOTS) in Tahfiz Integrated Curriculum (KBT)en_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT).pdf
Size:
637.29 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description: