Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Seminars
  4. Seminar Antarabangsa Islam dan Sains (SAIS)
  5. 2023 SAIS
  6. Penilaian Konstruktif Untuk Aktiviti Makmal Kimia Bagi Pra-, Semasa dan Pasca: Penggunaan Platform Pembelajaran Sejagat
 
  • Details
Options

Penilaian Konstruktif Untuk Aktiviti Makmal Kimia Bagi Pra-, Semasa dan Pasca: Penggunaan Platform Pembelajaran Sejagat

Date Issued
2023
Author(s)
Siti Rubaini Mat 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Latipah Mohd Noor 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Afif Arifin 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Nurul Jannah Abd Rahman 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Nadrahtul Huda Misral 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Merekabentuk penilaian amali yang konstruktif adalah elemen penting dalam pendidikan sains. Disebabkan penularan wabak COVID-19, pembelajaran berasaskan dalam talian telah diamalkan secara global, memaksa pengajian wajib dijalankan dari rumah. Walaupun terdapat kelemahan, terdapat banyak kebaikan yang perlu dipertimbangkan. Penilaian makmal kimia di Pusat Tamhidi USIM melibatkan gabungan pembelajaran maya dan fizikal. Terdapat tiga fasa termasuk penilaian pra, semasa dan pasca makmal. Video H5P (kandungan video interaktif berasaskan HTML5) ialah penilaian pra-makmal yang perlu pelajar cuba sebelum menjalankan eksperimen. Mereka akan mengakses video H5P melalui platform dalam talian, Global Open Access Learning System (GOALS) di mana mereka perlu menonton video pendek berkenaan dengan eksperimen dan menjawab beberapa soalan sepanjang video yang dirakamkan. Aktiviti atau penilaian pra-makmal
ini akan membantu pelajar untuk mendapatkan gambaran keseluruhan berkaitan eksperimen yang akan dijalankan serta pengajar dapat membuat pra-penilaian kepada pelajar. Penilaian makmal psikomotor dijalankan semasa amali makmal. Pelajar dinilai berdasarkan prestasi mereka dalam menjalankan eksperimen dan dinilai oleh pengajar mengikut penilaian rubrik. Penilaian terakhir penilaian makmal ialah aktiviti pasca makmal. Ia melibatkan platform dalam talian GOALS di mana pelajar diberi masa 15 minit untuk menjawab 10 soalan aneka pilihan berkenaan eksperimen yang telah mereka jalankan. Secara keseluruhannya, ini adalah penilaian konstruktif untuk aktiviti makmal yang telah diperkenalkan dan dilaksanakan oleh Unit Kimia di Pusat Tamhidi. Pelaksanaan penilaian ini membawa kepada penilaian yang komprehensif berkenaan dengan amali makmal.
Subjects

Penilaian makmal, vid...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Penilaian Konstruktif Untuk Aktiviti Makmal Kimia Bagi Pra-, Semasa dan Pasca Penggunaan Platform Pembelajaran Sejagat.pdf

Size

189.49 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):a76af8d3dacdb9cfdc7e89b02c353f5c

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia