Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Conferences
  4. INTERNATIONAL CONFERENCE ON QURAN AS FOUNDATION OF CIVILISATION (SWAT)
  5. 2021 SWAT
  6. Sikap Guru Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Kalangan Guru Pendidikan Islam Dalam Mata Pelajaran Al-Quran Di Sekolah Kebangsaan: Satu Tinjauan
 
  • Details
Options

Sikap Guru Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Kalangan Guru Pendidikan Islam Dalam Mata Pelajaran Al-Quran Di Sekolah Kebangsaan: Satu Tinjauan

Date Issued
2021-10-06
Author(s)
Norma binti Jusof
Abstract
Sikap guru memainkan peranan yang penting bagi menentukan keberkesanan pengajaran dan pencapaian murid. Sikap guru mempunyai perkaitan rapat dengan amalan guru semasa dalam kelas. Sikap guru yang positif akan menentukan keberkesanan dalam amalan pengajaran seharian dan sebaliknya sikap guru yang negatif akan menjejaskan pembelajaran murid. Justeru itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan jantina, lokasi sekolah dan pengalaman mengajar. Seramai 500 orang guru Pendidikan Islam daripada seluruh Semenanjung Malaysia telah dipilih sebagai responden kajian. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan dianalisis dengan menggunakan perisisan SPSS versi 22.Ujian t tidak bersandar dijalankan untuk mengenal pasti perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan jantina dan lokasi sekolah dan Ujian Anova satu hala dijalankan bagi mengenal pasti perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan pengalaman mengajar. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan jantina serta didapati terdapat perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan lokasi sekolah dan pengalaman mengajar. Dapatan ini diharap dapat dijadikan panduan terutamanya kepada guru Pendidikan Islam, pihak sekolah, penggubal dasar, institusi pendidikan guru dan universiti serta kepada teori yang mendasarinya dan amalan pedagogi terutamanya pedagogi Pendidikan Islam.
Subjects

Sikap guru, pengajara...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Sikap Guru Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Kalangan Guru Pendidikan Islam Dalam Mata Pelajaran Al-Quran Di Sekolah Kebangsaan.pdf

Size

1.12 MB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):8d011407d555f5216f64f95049fde98c

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia