Publication:
Pengajaran Kemahiran Bertulis Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia Berteraskan Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa dalam Sintaksis Bahasa Arab

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji persepsi model kemahiran bertulis dalam kalangan pelajar Bahasa Arab Universiti Sains Islam Malaysia. Kajian ini juga penting untuk menilai keberkesanan strategi pelajar dalam kemahiran bertulis Bahasa Arab beteraskan kaedah analisis kesalahan bahasa. Bagi mengumpulkan data, kajian ini menggunakan kaedah lapangan analisa kuantitatif yang menggunakan instrumen borang soal selidik. Ia diedarkan kepada 20 orang guru bahasa Arab di universiti ini sebagai responden kajian. Antara hasil dapatan kajian ialah 70% responden amat bersetuju bahawa kesalahan Sorof (morfologikal) menyumbang kepada kelemahan pelajar dalam kemahiran bertulis. Lebih 60% responden amat bersetuju sebab berlakunya kesilapan ialah kurang membaca buku dan rujukan bahasa Arab, dan tidak mahir dengan kaedah Nahu dan Sorof.Sebanyak 45%-50% responden pula amat bersetuju bahawa penterjemahan langsung daripada bahasa ibunda ke bahasa Arab mungkin memberi kesan dalam memperbaiki kesalahan bahasa dalam penulisan pelajar. Akhir sekali, beberapa cadangan penambahbaikan dikemukakan untuk kemahiran bertulis ini di akhir kajian.. Kata kunci: Pengajaran Kemahiran Bertulis; Universiti Sains Islam Malaysia; Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa; Sintaksis Bahasa Arab

Description

Keywords

Pengajaran Kemahiran Bertulis;, Universiti Sains Islam Malaysia;, Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa;, Sintaksis Bahasa Arab

Citation

Shaiful Baharum, A., & Abdul Rahman, M. H. (2020). Pengajaran Kemahiran Bertulis Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia Berteraskan Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa dalam Sintaksis Bahasa Arab. International Online Journal of Language, Communication, and Humanities, 3(1), 59-85. Retrieved from http://insaniah.umk.edu.my/journal/index.php/insaniah/article/view/85