Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Staff Publications
  3. Other Publications
  4. Cabaran Institusi Pendidikan Pondok Serta Impak Terhadap Pembentukan Diri Pelajar
 
  • Details
Options

Cabaran Institusi Pendidikan Pondok Serta Impak Terhadap Pembentukan Diri Pelajar

Journal
Journal of Islamic, Social, Economics and Development
Date Issued
2017
Author(s)
Noornajihan Ja‘afar 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Zulkiple Abd Ghani 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Siti Rugayah Hj Tibek
Amir Husin Mohd Nor
Setiyawan Gunardi 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Noor Azizi Ismail 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Ramiaida Darmi
Noor Saazai Mat Saad 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Mohd Muzhafar Idrus
Hazlina Abdullah 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Maziahtusima Ishak 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Hayati Ismail
Adibah Sulaiman 
Universiti Sains Islam Malaysia 
DOI
http://www.jised.com/archived.asm?dataid=38&iDisplayStart=0&aaSorting=&isSearchDetail=1&dataidExtend=240&iDisplayStartExtend=0&aaSortingExtend=&isSearchDetailExtend=1
Abstract
Sistem pendidikan pondok merupakan sebuah institusi pendidikan agama Islam yang wujud serta diiktiraf oleh masyarakat. Ia berperanan untuk menyebarluas ilmu agama serta membentuk keperibadian Muslim yang sempurna. Pendidikan Islam yang diterapkan dalam pengajian tersebut adalah salah satu saluran terpenting untuk membentuk perwatakan dan pemikiran selari dengan nilai-nilai Islam. Kurangnya pemahaman kepada didikan Islam akan mendorong seseorang kepada kelakuan yang bertentangan daripada agama Islam. Maka, tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh institusi pendidikan pondok selain mengkaji impak pelajar yang mengikuti sistem pendidikan pondok terhadap diri, rakan sebaya dan masyarakat. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dan kuantitatif iaitu melalui analisis dokumen serta temu bual menerusi perbincangan meja bulat yang telah diadakan bersama pihak berkepentingan dan edaran borang soal selidik. Seramai 233 responden yang terlibat telah dipilih di beberapa buah Pondok di Semenanjung Malaysia. Dapatan menunjukkan terdapat tiga faktor utama yang menjadi cabaran kepada perkembangan pondok masa kini iaitu kurikulum, pengurusan dan pengiktirafan pengajian pondok. Hasil kajian turut mendapati, pelajar mengakui bahawa sistem pendidikan ini memberi impak positif kepada diri mereka (min 4.59). Mereka turut mengakui sistem pendidikan ini memberi manfaat kepada keluarga dan persekitaran mereka. Kesimpulannya, sistem pendidikan pondok berupaya untuk membentuk sahsiah pelajar kearah yang lebih baik dan menghasilkan pelajar yang berkualiti.
Subjects

Pembentukan Diri, Sis...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Cabaran Institusi Pendidikan Pondok Serta Impak Terhadap Pembentukan Diri Pelajar.pdf

Size

501.34 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):0635aa14a555281b6f639909c26bee9a

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia