Options
Cabaran Institusi Pendidikan Pondok Serta Impak Terhadap Pembentukan Diri Pelajar
Journal
Journal of Islamic, Social, Economics and Development
Date Issued
2017
Author(s)
Noornajihan Jaafar
Zulkiple Abd Ghani
Siti Rugayah Hj Tibek
Amir Husin Mohd Nor
Setiyawan Gunardi
Noor Azizi Ismail
Ramiaida Darmi
Noor Saazai Mat Saad
Mohd Muzhafar Idrus
Hazlina Abdullah
Maziahtusima Ishak
Hayati Ismail
Adibah Sulaiman
DOI
http://www.jised.com/archived.asm?dataid=38&iDisplayStart=0&aaSorting=&isSearchDetail=1&dataidExtend=240&iDisplayStartExtend=0&aaSortingExtend=&isSearchDetailExtend=1
Abstract
Sistem pendidikan pondok merupakan sebuah institusi pendidikan agama Islam yang wujud serta diiktiraf oleh masyarakat. Ia berperanan untuk menyebarluas ilmu agama serta membentuk keperibadian Muslim yang sempurna. Pendidikan Islam yang diterapkan dalam pengajian tersebut adalah salah satu saluran terpenting untuk membentuk perwatakan dan pemikiran selari dengan nilai-nilai Islam. Kurangnya pemahaman kepada didikan Islam akan mendorong seseorang kepada kelakuan yang bertentangan daripada agama Islam. Maka, tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh institusi pendidikan pondok selain mengkaji impak pelajar yang mengikuti sistem pendidikan pondok terhadap diri, rakan sebaya dan masyarakat. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dan kuantitatif iaitu melalui analisis dokumen serta temu bual menerusi perbincangan meja bulat yang telah diadakan bersama pihak berkepentingan dan edaran borang soal selidik. Seramai 233 responden yang terlibat telah dipilih di beberapa buah Pondok di Semenanjung Malaysia. Dapatan menunjukkan terdapat tiga faktor utama yang menjadi cabaran kepada perkembangan pondok masa kini iaitu kurikulum, pengurusan dan pengiktirafan pengajian pondok. Hasil kajian turut mendapati, pelajar mengakui bahawa sistem pendidikan ini memberi impak positif kepada diri mereka (min 4.59). Mereka turut mengakui sistem pendidikan ini memberi manfaat kepada keluarga dan persekitaran mereka. Kesimpulannya, sistem pendidikan pondok berupaya untuk membentuk sahsiah pelajar kearah yang lebih baik dan menghasilkan pelajar yang berkualiti.
Subjects
File(s)
Loading...
Name
Cabaran Institusi Pendidikan Pondok Serta Impak Terhadap Pembentukan Diri Pelajar.pdf
Size
501.34 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):0635aa14a555281b6f639909c26bee9a