Publication: Aplikasi Model Hafazan al-Qur’an Ulul Albab di Sekolah Imtiaz Terengganu
Loading...
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
NUNGEMILANG ENTERPRISE
Abstract
Program hafazan al-Qur’an IMTIAZ dilahirkan daripada idea konsep Ulul Albab yang bertujuan melahirkan generasi Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk memahami aplikasi program hafazan al-Quran IMTIAZ dengan tepat dan mendalam. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif, menerusi analisis dokumen, temu bual, focus group discussion dan pemerhatian. Data kajian dianalisis secara deskriptif berpandukan tema-tema utama yang dihasilkan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa program hafazan al-Quran di IMTIAZ dijalankan secara menyeluruh dan konsisten. Teori hafazan al-Ghawthani dipraktikkan menerusi lapan kaedah iaitu takrir, halaqah (problem), talaqqi, tasmi‘ (problem), muraja‘ah, fiqh ayat, gundal dan taqsim.
Description
BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences Volume 3 Issue 3 Page (1-33)
Keywords
model hafazan a-Qur’an, teori hafazan al-Ghawthani, IMTIAZ
Citation
Wan Ahmad Zakry Wan Kamarudin, Azmul Fahimi Kamaruzaman, Firdaus Khairi Abdul Kadir & Ahmad Faathin Mohd Fadzil.2020. Aplikasi model hafazan al-Qur’an Ulul Albab di Sekolah Imtiaz Terengganu.BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences3(3):10-9