Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Seminars
  4. Seminar Antarabangsa Islam dan Sains (SAIS)
  5. 2022 SAIS (Extended Abstract)
  6. Analisis Fatwa Di Malaysia Berkaitan Penggunaan Atribut Islam Dalam Perniagaan
 
  • Details
Options

Analisis Fatwa Di Malaysia Berkaitan Penggunaan Atribut Islam Dalam Perniagaan

Date Issued
2022-12
Author(s)
Suraiya Osman 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Suhaimi Ab Rahman
Yasmin Hanani Mohd Safian 
Universiti Sains Islam Malaysia
Elistina Abu Bakar
Abstract
Malaysia merupakan negara berbilang kaum yang mempunyai populasi Muslim sebagai majoriti. Menurut bancian pada tahun 2020, kira-kira 63.5 peratus daripada 32.4 juta populasi rakyat Malaysia adalah beragama Islam. Keadaan ini telah menarik para penggiat industri untuk menghasilkan produk halal yang pelbagai seterusnya meningkatkan persaingan di kalangan mereka. Pelbagai cara pemasaran telah digunakan bagi menarik perhatian pengguna termasuklah dengan menggunakan nama atau atribut Islam di dalam pemasaran produk halal tersebut. Timbul persoalan sama ada unsur-unsur Islam ini bebas digunakan tanpa sebarang kawalan oleh pihak berkuasa agama di Malaysia serta apa perspektif Islam tentang isu ini. Objektif kertas kerja ini adalah meneliti fatwa-fatwa yang sedia ada di Malaysia berkaitan dengan isu tersebut. Bagi menjawab persoalan ini, fatwa -fatwa sedia ada adalah dirujuk memandangkan Institusi Mufti memainkan peranan penting dalam membuat undang-undang berkaitan hal ehwal Islam. Kajian ini merupakan kajian kualitatif menggunakan kaedah keperpustakaan dengan meneliti himpunan fatwa-fatwa sedia ada sama ada yang telah digazetkan atau tidak. Terdapat kelompongan dari sudut fatwa yang dapat memberi jawapan khusus mengenai status penggunaan ini serta sejauh mana praktik ini dibenarkan. Oleh yang demikian, berdasarkan kaedah sadd az-zariah, bagi menjaga kesucian agama Islam, satu fatwa atau garis panduan adalah diperlukan bagi mengawal penggunaan atribut Islam dalam pemasaran produk halal.
Subjects

Fatwa, atribut Islam,...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Analisis Fatwa Di Malaysia Berkaitan Penggunaan Atribut Islam Dalam Perniagaan.pdf

Size

243.06 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):2d7e90ee192eefd638147710043cacd0

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia