Publication:
Interactive Models for Teaching and Learning of Hadith in the Covid-19 Pandemic Era

dc.contributor.authorSyed Najihuddin Syed Hassanen_US
dc.contributor.authorMohd Zohdi Mohd Aminen_US
dc.contributor.authorSiti Fatimah Mohd Tawilen_US
dc.contributor.authorFauziah Abdul Wahiden_US
dc.date.accessioned2024-05-28T05:45:56Z
dc.date.available2024-05-28T05:45:56Z
dc.date.issued2021-07-01
dc.description.abstractAncaman pandemik COVID19 didapati telah mengubah cara kehidupan manusia secara global. Aspek konvensional terpaksa diubahsuai kepada satu kebiasaan baharu. Keadaan ini menjejaskan proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Hadis di Universiti Awam (UA) yang lazimnya disampaikan secara tradisional yang mana diyakini dapat menjamin ketulenan dan kesempurnaan penyampaian ilmu daripada guru kepada murid. Namun, pasca COVID19 telah mengubah lanskap teknik penyampaian ilmu daripada kaedah bersemuka kepada kaedah pembelajaran dalam talian. Justeru, PdP Hadis pada masa kini perlu menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang masih boleh dikatakan baharu dalam bidang pengajian yang bersifat tradisional. Dalam pada itu, pendekatan ICT telah digunakan secara meluas dalam pengajian moden kerana didapati boleh mempengaruhi minat khalayak yang sudah sedia tertarik kepada sebarang penggunaan teknologi. Namun begitu, didapati perkembangan ICT dalam penyampaian ilmu hadis masih tidak dapat diterima sepenuhnya oleh segelintir pendidik dalam korpus ilmu Islam berikutan keraguan mereka terhadap kemampuan ICT dalam menyampaikan ilmu. Teknologi pengajaran dalam talian telah berkembang dengan pesat walaupun masih terdapat banyak isu dan kekangan dalam pelaksanaannya. Kajian kualitatif ini mengumpulkan data kepustakaan dalam menjelaskan isu berkaitan. Justeru, dapatan kajian menjelaskan isu PdP yang berlaku secara tradisional serta pendekatan baru secara penggunaan teknologi. Cabaran dan kekangan pengajaran Hadis secara teknologi serta kaedah mengatasi keduanya turut dihuraikan. Pengalaman pengajaran ilmu bersifat amali dalam bidang lain dijadikan panduan dan pedoman dalam pengajaran ilmu hadis secara interaktif dalam talian dengan mengekalkan ciri khusus tradisional pengajian hadis. Beberapa model bersesuaian dicadangkan untuk diaplikasikan dalam PdP Hadis secara interaktifen_US
dc.identifier.citationSyed Najihuddin Syed Hassan, Mohd Zohdi Mohd Amin, Siti Fatimah Mohd Tawil, & Fauziah Abdul Wahid. (2021). Interactive Models for Teaching and Learning of Hadith in the Covid-19 Pandemic Era. Jurnal Al-Sirat, 2(19), 16-23. Retrieved from https://ejournal.kuipsas.edu.my/index.php/qwefqwefq/article/view/150en_US
dc.identifier.epage23
dc.identifier.issn2785-9169
dc.identifier.issue2
dc.identifier.spage16
dc.identifier.urihttps://ejournal.kuipsas.edu.my/index.php/qwefqwefq/article/view/150
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/6408
dc.identifier.volume19
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit UnIPSASen_US
dc.relation.ispartofJournal Al-Siraten_US
dc.subjectPdP Hadis interaktif, aplikasi ICT dalam pengajaran, pengajaran hadis, PdP era COVID19en_US
dc.titleInteractive Models for Teaching and Learning of Hadith in the Covid-19 Pandemic Eraen_US
dc.title.alternativeModel Interaktif dalam Pengajaran dan Pembelajaran Hadis Era Pandemik Covid19en_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Model Interaktif dalam Pengajaran dan Pembelajaran Hadis Era Pandemik Covid19.pdf
Size:
207.13 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description: