Publication:
Pembangunan dan Kebolehgunaan Applikasi E-I‘jāz dalam Pembelajaran Kosa Kata Arab

dc.contributor.authorMohd Sukki Othmanen_US
dc.contributor.authorMuhd Zulkifli Ismailen_US
dc.contributor.authorMohamad Hussinen_US
dc.contributor.authorKhairul Asyraf Mohd Nathiren_US
dc.date.accessioned2024-05-28T06:48:43Z
dc.date.available2024-05-28T06:48:43Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2024-1-9
dc.descriptionVol. 10, No. 1en_US
dc.description.abstractembelajaran interaktif berbantukan teknologi maklumat menjadi pilihan dan alternatif dalam sistem pembelajaran masa kini. Lebih-lebih lagi ketika global dalam tempoh peralihan pandemik yang melanda dunia. Kajian terdahulu menunjukkan bahawa antara faktor penyumbang kepada pencapaian yang kurang memberangsangkan dalam kalangan pelajar bahasa Arab ialah kerana bahan sokongan yang kurang dan teknologi maklumat tidak dimanfaatkan secara optimum dalam pembelajaran. Sebagai usaha untuk menyumbang kepada penyelesaian masalah berkenaan, aplikasi E-I‘jāz direka bentuk dan dibangunkan dengan menjadikan kosa kata dari al-Quran sebagai teras modul. Model ADDIE yang sistematik, lengkap dan terarah dijadikan sebagai landasan untuk membangunkan E-I‘jāz. Modul yang dibina melalui setiap fasa pembinaan iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Untuk menilai kebolehgunaan E-I‘jāz, soal selidik telah dilaksanakan terhadap 24 orang responden setelah mereka didedahkan kepada pembelajaran interaktif menggunakan E-I‘jāz sepanjang satu semester pengajian. Dapatan soal selidik menunjukkan bahawa skor min keseluruhan bagi setiap konstruk adalah tinggi. Responden memberikan tindak balas yang positif terhadap persembahan, isi kandungan, persembahan bahasa dan penerimaan terhadap E-I‘jāz. Ini menunjukkan bahawa aplikasi yang dibangunkan ini mempunyai tahap kebolehgunaan yang tinggi. Implikasi kajian ini menyumbang kepada keperluan membangunkan modul pedagogi berteraskan ICT yang boleh menjadi rujukan kepada pelajar, guru bahasa dan pemegang taruh dalam meningkatkan kompetensi pelajar bahasa Arab di Malaysia.en_US
dc.identifier.citationHussin, M., Othman , M. S. ., Ismail, M. Z. ., & Mohd Nathir , K. A. . (2023). Pembangunan dan Kebolehgunaan Applikasi E-I‘jāz Dalam Pembelajaran Kosa Kata Arab: Development and Applicability of E-I‘jāz Application in Arabic Vocabulary Learning. The Sultan Alauddin Sulaiman Shah Journal (JSASS), 10(1), 57-70. Retrieved from https://jsass.kuis.edu.my/index.php/jsass/article/view/252en_US
dc.identifier.epage70
dc.identifier.issn2462-1692
dc.identifier.issue1
dc.identifier.spage57
dc.identifier.urihttps://jsass.kuis.edu.my/index.php/jsass/article/view/252
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/7798
dc.identifier.volume10
dc.language.isootheren_US
dc.publisherCentre of Core Studies, Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS)en_US
dc.relation.ispartofJournal of Sultan Alauddin Sulaiman Shah (JSASS)en_US
dc.subjecte-learning; vocabulary mastery; interactive learning; E-I‘jāz; IR4.0en_US
dc.titlePembangunan dan Kebolehgunaan Applikasi E-I‘jāz dalam Pembelajaran Kosa Kata Araben_US
dc.title.alternativeDevelopment and Applicability of E-I‘jāz Application in Arabic Vocabulary Learningen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Pembangunan dan Kebolehgunaan Applikasi E-I‘jāz Dalam Pembelajaran Kosa Kata Arab.pdf
Size:
482.41 KB
Format:
Adobe Portable Document Format