Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Staff Publications
  3. Other Publications
  4. Masalah Pembelajaran Murid Sekolah Rendah Luar Bandar dalam Mata Pelajaran Sains
 
  • Details
Options

Masalah Pembelajaran Murid Sekolah Rendah Luar Bandar dalam Mata Pelajaran Sains

Journal
INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMANITIES TECHNOLOGY AND CIVILIZATION
ISSN
2600-8815
Date Issued
2023
Author(s)
Hasmiza Yaakob
Muhammad Nubli Abdul Wahab
Abdul Rashid Abdul Aziz 
Universiti Sains Islam Malaysia
Mohd Ropizam Mohamad Zainun
DOI
10.15282/ijhtc.v8i1.9400
Abstract
Penguasaan mata pelajaran Sains amat penting dalam kalangan murid sekolah rendah. Namun begitu, pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains dilihat agak merosot semenjak Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) diperkenalkan pada tahun 2016. Pelbagai pendekatan dilakukan untuk meningkatkan penguasaan murid dalam mata pelajaran ini. Sehubungan dengan itu, kajian ini dilaksanakan bagi mengkaji masalah yang dihadapi oleh murid-murid sekolah luar bandar dalam mempelajari mata pelajaran Sains. Kajian menggunakan borang soal selidik kepada 98 orang murid tahun 6 yang bersekolah di sekitar Zon Jengka. Pencapaian akademik mereka pula diukur berdasarkan jumlah markah peperiksaan (TOV) murid bagi penilaian akhir tahun serta target murid untuk pencapaian Sains. Dapatan kajian menunjukkan bahawa masalah utama yang dihadapi oleh murid-murid sekolah rendah luar bandar terhadap mata pelajaran Sains adalah masalah sikap negatif terhadap mata pelajaran Sains. Sampel juga sukar untuk memahami topik-topik yang dipelajari. Sampel juga menghadapi masalah dalam mengaplikasikan dapatan uji kaji dengan kehidupan seharian. Situasi ini memberikan kesan terhadap penguasaan dan daya tumpuan murid di dalam kelas dan seterusnya mempengaruhi motivasi murid terhadap mata pelajaran Sains. Hasil dari kajian ini diharapkan dapat membantu para pendidik membuat perancangan yang lebih terperinci dalam mempelbagaikan pendekatan untuk meningkatkan tumpuan murid terhadap mata pelajaran Sains dan seterusnya membantu meningkatkan kecemerlangan mata pelajaran Sains.
Subjects

Science subjects

Learning problems

Students’ concentrati...

Academic achievementS...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Science Learning Difficulties among Rural Primary School Students.pdf

Size

478.7 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):5fe61c2fc9ac42d85ade789a4f8411cb

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia